Stichting Reclame Code
Voor adverteerders
A A A

Reclamecode Social Media een feit

RECLAMECODE SOCIAL MEDIA EEN FEIT. CODE VANAF 1 JANUARI 2014 OPGENOMEN IN DE NEDERLANDSE RECLAME CODE.


Sector komt met duidelijke regels voor verantwoorde reclame bij gebruik van social media.

De Reclamecode Social Media (RSM) is vandaag aangenomen door het bestuur van de Stichting Reclame Code. De bijzondere Reclamecode Social Media wordt met ingang van 1 januari 2014 opgenomen in de Nederlandse Reclame Code. De Code geeft het bedrijfsleven handvatten bij het ontwikkelen van reclamecampagnes met gebruik van social media als Facebook en Twitter. “Het is voor consumenten soms volstrekt onduidelijk dat  bedrijven betalen voor berichten op social media. De Code verbiedt deze praktijk niet, maar verplicht je wel hier eerlijk over te communiceren, bijvoorbeeld door #spon aan je bericht toe te voegen”, aldus Prisca Ancion, directeur Stichting Reclame Code. De regels gelden voor het hele adverterend bedrijfsleven.

Noodzaak
De afgelopen maanden was er een levendige discussie over de noodzaak tot een Reclamecode Social Media. Dat reclame herkenbaar moet zijn staat immers al in artikel 11 van de Nederlandse Reclame Code. Diana Janssen, directeur DDMA zegt hierop: “Voor juristen zijn de regels misschien gesneden koek, maar de consument en onze marketeers weten vaak niet wat dit concreet voor hen betekent. We zien met enige regelmaat voorbeelden van blogs, posts of tweets die niet aan de algemene regels voldoen. Mensen worden beloond om een bericht door te plaatsen. Dit is reclame en dus moet je dat aan je lezers duidelijk maken.” Diverse stakeholders, waaronder brancheverenigingen als BVA en Thuiswinkel.org, zijn betrokken geweest bij de totstandkoming van de nieuwe regels. Janssen: “Samen met de adverteerders en de e-commerce sector zetten we een standaard voor verantwoorde reclame op social media.”

Misleiding aangepakt
In de Code staat onder meer dat indien een adverteerder iemand voordeel biedt voor het verspreiden van reclame via social media én dit voordeel de geloofwaardigheid van de betreffende uiting beïnvloedt, de relatie tussen de adverteerder en de consument die de uiting verspreid duidelijk moet zijn. Dit betekent dat wanneer bijvoorbeeld een consument of een BN’er een vergoeding  (in euro’s of in natura) krijgt om een nieuw product te reviewen, hij dit moet melden. Bijvoorbeeld door te zeggen ‘ik kreeg deze tablet gratis om hem te testen’. Daarnaast zegt de Code dat een adverteerder uitingen op eigen (social) media niet dusdanig mag wijzigen zodat er een misleidend beeld ontstaat. “Een adverteerder mag op een eigen forum niet zomaar alle negatieve reacties verwijderen, dat is misleidend”, aldus Janssen.

Inwerkingtreding
De Code wordt onderdeel van de Nederlandse Reclame Code waardoor hij bindend is voor alle adverteerders. Indien een adverteerder de regels niet naleeft, kan een klacht worden ingediend bij de Reclame Code Commissie. De Code treedt 1 januari 2014 in werking.

Voor meer informatie:
Mw. Mr. P.E.C. Ancion – Kors, directeur
020 – 301 33 97

Stichting Reclame Code © 2009  |   Privacy Policy  |   Disclaimer
Home  |   Zoeken  |   English  |   RSS  |   Sitemap