Stichting Reclame Code
Voor adverteerders
A A A

Reclame voor BeezMax-crème oneerlijk en in strijd met de vereisten van professionele toewijding

Ten onrechte zijn testimonials van drie reumatologen gebruikt om werking van de crème te onderbouwen.

BeezMax-crème heeft in haar reclame zonder toestemming de namen van drie reumatologen en de Nederlandse Vereniging voor Reumatologie (NVR) gebruikt. Deze manier van reclame maken is in strijd met de vereisten van professionele toewijding (artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code).

Op Facebook en de website www.mysupplelegs.com wordt reclame gemaakt voor BeezMax-crème. Deze crème zou elke aandoening van de gewrichten of wervels kunnen behandelen, waardoor de patiënt weer volledig gezond wordt. Dat BeezMax deze werking heeft, wordt volgens de reclame beweerd door drie, met naam en toenaam genoemde reumatologen die verbonden zijn (geweest) aan de Nederlandse Vereniging voor Reumatologen (NVR). Omdat de reumatologen deze bewering niet hebben gedaan en omdat zij geen toestemming hebben gegeven voor het noemen van hun naam, is de reclame oneerlijk, zo oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC).

Consumenten die op zoek zijn naar een middel dat werkt bij aandoeningen van de gewrichten of wervels, kunnen door de suggestie dat de reumatologen achter BeezMax staan, ertoe worden gebracht om dit product te kopen. Dit was aanleiding voor de RCC om deze uitspraak onder de aandacht te brengen van een zo breed mogelijk publiek.

Link naar uitspraak (2018/00069)


Amsterdam, 10 april 2018

Stichting Reclame Code © 2009  |   Privacy Policy  |   Disclaimer
Home  |   Zoeken  |   English  |   RSS  |   Sitemap