Stichting Reclame Code
Voor consumenten
A A A

Reclame voor thuiswerk dmv een 0900-nummer i.s.m. Code e-mail en Reclamecode Telefonische Informatiediensten.

De reclame-uiting van A.I. Logistics in de vorm van een e-mail waarin de ontvanger van het bericht wordt uitgenodigd om een 0900-telefoonnummer te bellen - dat 80 cent per minuut kost - om een afspraak te maken met een thuiswerkconsulente, is door de Reclame Code Commissie misleidend en in strijd met de Code E-mail en de Reclamecode voor Telefonische Informatiediensten bevonden.

De Commissie is tot deze conclusie gekomen omdat klager geen toestemming heeft gegeven voor de bestreden reclame en hij geen klant van adverteerder is. Adverteerder heeft aldus artikel 1.3 Code E-mail overtreden. Ook zijn de artikelen 2.1 en 2.2 Code E-mail overtreden, aangezien de bestreden reclame niet als zodanig herkenbaar is resp. adverteerder zich daarin niet zodanig heeft geïdentificeerd dat hij gemakkelijk en daadwerkelijk bereikbaar is voor de geadresseerde.

Voorts oordeelde de Commissie dat de informatiedienst via de 0900-dienstcode het kennelijke doel heeft om de duur van het gesprek te verlengen en op deze wijze inkomsten te genereren. Dit is in strijd met artikel 4 sub c. van de Reclamecode voor Telefonische Informatiediensten (RTI).

Voorts is niet gebleken dat een telefoongesprek werk, althans een reactie oplevert, zodat de uiting tevens misleidend is.

Aangezien adverteerster de eerdere beslissing van de Commissie terzake naast zich neer heeft gelegd en gezien de ernst van de overtreding, besloot de Commissie deze uitspraak openbaar te maken.

 

Dossier: 06.0500A/B d.d. 12 december 2006

 

Stichting Reclame Code © 2009  |   Privacy Policy  |   Disclaimer
Home  |   Zoeken  |   English  |   RSS  |   Sitemap