Stichting Reclame Code
Voor consumenten
A A A

Stichting Reclame Code past regels uit richtlijn Oneerlijke Handelspraktijken per 1 februari 2008 toe

Sinds medio december 2007 gelden in alle 27 landen van de EU nieuwe wettelijke regels betreffende oneerlijke handelspraktijken (OHP). De Stichting Reclame Code (SRC) heeft de nieuwe regelgeving opgenomen in de Nederlandse Reclame Code. Zij zal deze per 1 februari toepassen op alle reclame-uitingen die sinds 12 december 2007 verschenen zijn. Behalve dat de nieuwe regels gelden voor B-to-C reclame, zullen zij ook van toepassing zijn op B-to-B reclame.

Door de nieuwe regelgeving OHP worden consumenten nog beter beschermd tegen misleiding bij aankoop van producten of diensten en ondernemers tegen oneerlijke concurrentie. Verwacht wordt dat de regelgeving OHP binnen enkele maanden ook in de Nederlandse wet zal worden opgenomen.

De SRC heeft vooruitlopend op de Nederlandse wetgeving de OHP bepaling al opgenomen in de Nederlandse Reclame Code (NRC). Het algemene gedeelte van de NRC is in overeenstemming gebracht met de nieuwe regels. Een belangrijk verschil met de nieuwe regelgeving is dat de NRC niet alleen van toepassing is op business-to-consumer reclame, maar ook op business-to-business reclame.

De nieuwe regels zijn van toepassing op alle reclame-uitingen die sinds 12 december 2007 verschenen zijn. Het adverterende bedrijfsleven verenigd in de SRC neemt hiermee het voortouw om meer duidelijkheid en helderheid te scheppen over oneerlijke handelspraktijken in reclame voor zowel de consument als het adverterende bedrijfsleven.

De nieuwe versie van de NRC brochure is te vinden op www.reclamecode.nl.

 

Voor nadere informatie:

Stichting Reclame Code

Mr P.E.C. Ancion-Kors

Tel.: 020 – 6960019

www.reclamecode.nl

 

 

Stichting Reclame Code © 2009  |   Privacy Policy  |   Disclaimer
Home  |   Zoeken  |   English  |   RSS  |   Sitemap