Stichting Reclame Code
Voor consumenten
A A A

Klacht tegen reclame van New York Pizza deels toegewezen

 

In een televisiecommercial van New York Pizza worden beelden getoond van een man die in een plas bloed lijkt te liggen. Daarbij wordt de indruk gewekt dat de man is mishandeld door personen die tot de maffia behoren. Later blijkt dat het niet om bloed, maar om tomatensaus gaat. Ook is in de commercial te zien dat een andere man met een honkbalknuppel inslaat op een pallet met flessen tomatensaus. In de commercial zegt die man onder meer “fucking guy” en ‘fucking shit”. De commercial eindigt met de woorden: “damn fucking tasty”. Dergelijke woorden worden ook in een andere commercial van adverteerder gebruikt.

De Reclame Code Commissie heeft naar aanleiding van klachten tegen deze uiting als volgt geoordeeld.

Voor zover het betreft volwassenen is de Commissie van oordeel dat het suggereren en het tonen van geweld in de televisiecommercial toelaatbaar is te achten. Een adverteerder mag in het kader van een parodie aansluiten bij voor volwassenen bedoelde televisieseries en speelfilms, waarin de rauwe wereld van de Amerikaans-Italiaanse maffia wordt getoond. De Commissie heeft er begrip voor dat de commercial door het deels gesuggereerde geweld en het gebezigde expliciete taalgebruik niet door een ieder wordt gewaardeerd en aanvankelijk mogelijk een schokeffect kan teweegbrengen, maar de grenzen van het toelaatbare worden bij dit alles niet overschreden.

Voor kinderen acht de Commissie de uiting wegens de suggestie van geweld tegen de persoon die op de grond ligt en haar verdere gewelddadige karakter te schokkend. Ook kinderen zullen de commercial in deze zin uitleggen, dat de man door geweld in een plas bloed ligt. Zij zullen niet begrijpen dat het hier om een parodie op een televisieserie voor volwassenen (The Sopranos) gaat. Indien zij de Engelse taal niet machtig zijn, zullen zij evenmin begrijpen dat de rode vloeistof geen bloed, maar tomatensaus is. Daarnaast is de Commissie van oordeel dat de commercial ook door het zeer expliciete taalgebruik niet geschikt is voor jeugdige kijkers.

De Commissie stelt in haar beslissing als voorwaarde dat de commercial niet meer vóór 20.00 uur wordt uitgezonden.

Tegen deze beslissing staat nog hoger beroep open.

 

Voor nadere informatie:

Stichting Reclame Code

Mr P.E.C. Ancion-Kors

Tel.: 020 – 6960019

Dossier:  08.0187A d.d. 23 april 2008

 

 

 

 

Stichting Reclame Code © 2009  |   Privacy Policy  |   Disclaimer
Home  |   Zoeken  |   English  |   RSS  |   Sitemap