Stichting Reclame Code
Voor consumenten
A A A

Voorzitter Stichting Reclame Code (SRC) roept nieuwe media op zich aan te sluiten bij de zelfregulering

Op het SRC symposium “De kracht van zelfregulering: een mijnenveld aan mogelijkheden” op 13 november 2008 gehouden door de Stichting Reclame Code in het hoofdkantoor van ABN/Amro in Amsterdam stond de toekomst van zelfregulering centraal.

Alle betrokken partijen waren het over een ding eens. Zelfregulering is van grote waarde voor zowel de consument als het adverterend bedrijfsleven. 

Staatssecretaris Frank Heemskerkbevestigde in een videoboodschap nog eens dat: “De kracht van de Reclame Code Commissie is dat twisten over reclame in goede banen worden geleid”.

Bernard Wientjes,voorzitter van de ondernemingsorganisatie VNO/NCW, stelde vast dat reclame essentieel is voor de economie, voor productvernieuwing en voor nieuwe producten. Reclame dient verantwoord te zijn. Zelfregulering is daarbij voor het bedrijfsleven de beste optie. Hij voegde daaraan toe dat “de zelfregulering in de reclamebranche een voorbeeld is voor andere branches”, aldus Wientjes.

Willem van der Mee, voorzitter van SRC, legde de nadruk op het feit dat de driepartijen samenwerking van het reclamemakend bedrijfsleven (adverteerders, reclameadviesbureau en diverse media) de absolute voorwaarde is voor succesvolle zelfregulering. De zelfregulering staat ook nu weer aan het begin van een tijdperk met de komst van steeds meer nieuwe (digitale) media. Van der Mee riep de branche-organisaties en eigenaren van deze media op actief deel te nemen aan de zelfregulering. Ook de nieuwe media moeten hun maatschappelijke verantwoorde-lijkheid nemen en laten zien dat er in onze maatschappij alleen ruimte is voor verantwoorde reclame.

Ben Verwaayen, CEO van Lucent-Alcatel, gaf aan dat de maatschappij gebaat is bij een bedrijfsleven dat zichzelf wil reguleren in samenspraak met stakeholders.

Kennis en deskundigheid van het bedrijfsleven is nodig om goede regels te krijgen waaraan verantwoorde reclame moet voldoen.

Harry Koorstra, CEO van TNT Post, benadrukte het belang van de bijzondere reclamecodes waarin de specifieke behoeften van het bedrijfsleven en het verantwoord benaderen van de consument samen komen.

De Stichting Reclame Code (SRC) is deze maand al 45 jaar de instantie op het gebied van zelfregulering van reclame. SRC bevordert dat in Nederland op verantwoorde wijze reclame wordt gemaakt, zowel in het belang van de consument als de adverteerder. Hiertoe zijn na overleg met consumentenorganisaties, de overheid en NGO’s door het bedrijfsleven, diverse branche organisaties en SRC regels opgesteld waaraan reclame moet voldoen: de Nederlandse Reclame Code

 

 

Stichting Reclame Code © 2009  |   Privacy Policy  |   Disclaimer
Home  |   Zoeken  |   English  |   RSS  |   Sitemap