Stichting Reclame Code
Voor consumenten
A A A

Reclame van Lotto voor Super Zaterdag misleidend

Het betreft een televisiecommercial van Lotto waarin wordt gezegd: ‘Hij kan zomaar vallen op Super Zaterdag. De Lotto Jackpot. Deze week staat ‘ie op 11 miljoen.’

De Commissie is van oordeel dat adverteerder met de gebezigde formulering in de televisiecommercial de suggestie wekt dat mogelijk twee keer kans wordt gemaakt op de jackpot van € 11 miljoen euro. Onvoldoende komt naar voren dat wanneer de super jackpot valt, men daarna ‘slechts’ kans maakt op een jackpot met een vooraf bepaalde, lagere startwaarde. De expliciete mededeling van adverteerder beïnvloedt op dusdanige wijze het verwachtingspatroon van de gemiddelde consument, dat deze ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Lotto heeft reeds eerder (op 28 mei 2009) in strijd met de Nederlandse Reclame Code gehandeld met een nagenoeg identieke reclame-uiting. Gelet hierop heeft de Commissie besloten deze uitspraak onder de aandacht van een breed publiek te brengen.

Dossier 2009/00597 d.d. 27 oktober 2009

Stichting Reclame Code © 2009  |   Privacy Policy  |   Disclaimer
Home  |   Zoeken  |   English  |   RSS  |   Sitemap