Stichting Reclame Code
Voor consumenten
A A A

TV-reclame voor Finish vaatwastabletten misleidend.


Het betreft een televisiecommercial van ‘Reckitt Benckiser Nederland’ voor ‘Finish’ vaatwastabletten waarin een drietal claims onvoldoende door adverteerder kunnen worden onderbouwd.
Zo wordt er gezegd dat uit een test blijkt dat Finish “als eerste gekozen werd”.
De Reclame Code Commissie vindt de test waaraan wordt gerefereerd onvoldoende objectief om deze mededeling te kunnen rechtvaardigen en daarom misleidend.

Ook de mededeling “Ontdek zelf waarom duizenden nieuwe huishoudens voor Finish hebben gekozen. Doe mee met de Finish revolutie”, is in de ogen van de Commissie misleidend.
De verkoopgegevens op basis waarvan adverteerder zegt tot deze mededeling te zijn gekomen, bieden daartoe volgens de Commissie onvoldoende basis.

Tot slot heeft de Commissie geconstateerd dat door de teksten “Doe mee met de Finish revolutie” en “Gekozen  # 1 door consumenten” ten onrechte de indruk wordt gewekt dat sprake is van een opzienbarende toename van het gebruik van Finish-vaatwasmiddelen.
Adverteerder heeft dit niet kunnen aantonen.

Omdat de Commissie eerder een vergelijkbare televisiereclame van ‘Finish’ in strijd met de Nederlandse Reclame Code heeft bevonden, heeft de Commissie thans besloten de uitspraak als “Alert” te laten verspreiden.

Klik hier voor de link naar het volledige dossier.

Voor meer informatie:
Mw. Mr. P.E.C. Ancion-Kors, directeur
Tel.: 020 - 3013397

Stichting Reclame Code © 2009  |   Privacy Policy  |   Disclaimer
Home  |   Zoeken  |   English  |   RSS  |   Sitemap