Stichting Reclame Code
Voor consumenten
A A A

AANBEVELING: Let bij het boeken van een reis via een ‘live’ boekingssysteem op een mogelijke prijsstijging

Het betreft het boeken van een reis op de website van adverteerder waar de potentiële klant geconfronteerd wordt met een onverwachte prijsstijging.
Dit komt omdat de adverteerder bij boekingen gebruik maakt van een “live” boekingssysteem en een daaraan gekoppelde indeling met verschillende prijscategorieën. Het boekingssysteem van adverteerder plaatst een klant automatisch in een duurdere categorie als tijdens het boeken de goedkopere categorie volgeboekt is. De klant ziet dit niet maar wordt wel geconfronteerd met een onverwachte en onverklaarbare prijsverhoging.

Volgens het College van Beroep van de Stichting Reclame Code dient de adverteerder, bij het gebruik van een dergelijk systeem, direct bij aanvang van het boekingsproces de klant te informeren over de mogelijkheid van een prijsstijging.
Dat adverteerder deze mogelijkheid wel in zijn algemene voorwaarden noemt, acht het College onvoldoende.

Daar diverse andere reisaanbieders eveneens gebruik maken van een zelfde boekingssysteem zonder daarbij een mogelijke prijsstijging tijdens het boekingsproces te noemen, acht het College het belangrijk dat deze beslissing onder de aandacht van alle aanbieders en consumenten wordt gebracht, en verspreidt deze beslissing in de vorm van een (geanonimiseerde) Alert.

Klik hier voor de uitspraak.            

Voor meer informatie;
mw. mr. P.E.C. Ancion-Kors, directeur
Tel: 020 - 301 3397

Stichting Reclame Code © 2009  |   Privacy Policy  |   Disclaimer
Home  |   Zoeken  |   English  |   RSS  |   Sitemap