Stichting Reclame Code
Voor consumenten
A A A

PERSBERICHT Seminar in Amsterdam: Verantwoord reclame maken door middel van zelfregulering, ook in digitale tijdperk

Ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van de Reclame Code Commissie bracht de Stichting Reclame Code (SRC) alle buitenlandse Reclame Code Commissies en het (inter)nationale en adverterend bedrijfsleven verenigd in European Advertising Standards Alliance (EASA) te Brussel afgelopen week in een summit bijeen om te bespreken hoe verantwoord reclame maken door middel van zelfregulering, ook in het digitale tijdperk, kan worden gewaarborgd.

Aan de orde kwamen de verdere internationalisering, de positie van de consument, veel nieuwe grote spelers zoals Google, Facebook etc. en de invloed daarvan op het huidige systeem van zelfregulering.

Ter voorbereiding op het seminar heeft de SRC door Trendbox een onderzoek laten doen naar de visie van het Nederlandse adverterend bedrijfsleven op de zelfregulering in reclame en onder Nederlandse consumenten met name naar de herkenbaarheid van nieuwe digitale marketingtechnieken.  
Het onderzoek levert diverse conclusies op:
• De afgelopen 50 jaar is de zelfregulering en de rol van de Reclame Code Commissie effectief gebleken en maatschappelijk geaccepteerd en ook in de toekomst ligt een belangrijke rol voor zelfregulering en de Reclame Code Commissie.
• Adverteerders zijn volop bezig om de ontwikkelingen die het digitale tijdperk biedt op te nemen in hun marketingactiviteiten en houden op dit moment (nog) relatief te weinig rekening met de codes/regels waaraan verantwoord reclame maken dient te voldoen. Zo wordt bijvoorbeeld een digitale reclameboodschap sneller ontwikkeld en geopenbaard dan een tv-commercial, waardoor er niet altijd genoeg aandacht is voor de regels.
• De consument is zich niet altijd bewust dat de ingezette digitale marketingtechnieken reclame-uitingen zijn. Zo werd een twitter campagne waarin een bekende acteur zich (betaald) positief uitlaat over een sport merk door 18% consumenten herkend als reclame-uiting.

De Stichting Reclame Code gaat aan de slag met zowel de conclusies n.a.v. de summit als het Trendbox onderzoek. De eerste stappen hiertoe zijn al gezet; later dit jaar komt de SRC met een awareness campagne voor het adverterend bedrijfsleven. Ook zal SRC een expert groep oprichten om de vraag uit te werken ‘Hoe het systeem van zelfregulering in reclame er uit zou zien, wanneer het in deze tijd werd opgericht’.

Een samenvatting van het Trendbox onderzoek is te aan te vragen via communicatie@reclamecode.nl of telefonisch via 020 301 33 97. Informatie over EASA vindt u op www.easa-alliance.org.

De Reclame Code Commissie - opgericht door adverteerders, media en communicatieadviesbureaus samen met de Consumentenbond – is in de loop der jaren uitgegroeid tot een gezaghebbend orgaan en draagt er aan bij dat het adverterend bedrijfsleven op verantwoorde wijze reclame maakt. Op professionele wijze wordt deskundig en voortvarend beoordeeld of reclame-uitingen aan de Nederlandse Reclame Code voldoen. 96% van alle adverteerders volgt de beslissingen van de Reclame Code Commissie op en zo behouden consumenten vertrouwen in reclame.



Voor meer informatie:
Mw. Mr. P.E.C. Ancion-Kors, directeur
020 301 33 97

Stichting Reclame Code © 2009  |   Privacy Policy  |   Disclaimer
Home  |   Zoeken  |   English  |   RSS  |   Sitemap