Stichting Reclame Code
Voor consumenten
A A A

Klachten over billboards langs de openbare weg; hoe beoordeelt de Reclame Code Commissie die?



P E R S B E R I C H T

Amsterdam, 20 april 2015

Klachten over billboards langs de openbare weg; hoe beoordeelt de Reclame Code Commissie die?

De Reclame Code Commissie beoordeelt reclame-uitingen als daarover een klacht is ingediend. De uiting wordt dan getoetst aan de Nederlandse Reclame Code. Als de reclame-uiting zichtbaar is langs de openbare weg, wordt dat aspect meegenomen in de beoordeling van de klacht.
Reclame-uitingen worden mede in het licht van de vrijheid van meningsuiting niet vooraf beoordeeld of gefilterd door de Reclame Code Commissie.

Bij de beoordeling van een uiting die in strijd zou zijn met de goede smaak en het fatsoen, stelt de Reclame Code Commissie zich terughoudend op, gezien het subjectieve karakter van deze normen. De Reclame Code Commissie beoordeelt vervolgens of de uiting naar de huidige maatschappelijke opvattingen de grenzen van het toelaatbare te buiten gaat. 

Er zijn sinds dinsdag 14 april jongstleden diverse klachten ontvangen en in behandeling genomen over een billboard langs de snelweg, waarop reclame wordt gemaakt voor webcamsex.
Na een proces van hoor en wederhoor beslist de Reclame Code Commissie over deze billboards in haar zitting van 30 april a.s.

Voor meer informatie:
Stichting Reclame Code
Eshe Reijnders – hoofd Klachtenbehandeling
Telefoon 020 3013397

Stichting Reclame Code © 2009  |   Privacy Policy  |   Disclaimer
Home  |   Zoeken  |   English  |   RSS  |   Sitemap