Stichting Reclame Code
Voor consumenten
A A A

BAKKER HILLEGOM MAAKT WEDEROM MISLEIDENDE RECLAME


Bij snelle bestelling géén vergrote kans op het krijgen van LED tv, een ‘gratis megapakket’ blijkt in werkelijkheid een zakje vlinderbloemenzaad te zijn en slechts één deelnemer wint de bankcheque van €10.000.

In een mailing roept adverteerder de geadresseerde op om met spoed deel te nemen aan een actie, waarbij de suggestie wordt gewekt dat de inzender een bankcheque van €10.000 en een ‘megapakket’ ontvangt. Tevens krijgt de inzender die het formulier het snelste inzendt een gratis LG LED tv.

In werkelijkheid ligt het anders. Het ‘megapakket van 10.000 cm² blijkt een zakje bloemzaadjes te zijn. En alleen die inzender van wie het geluksnummer door de notaris als winnend nummer is getrokken, ontvangt de cheque van €10.000. Bovendien blijkt de ‘snelste inzending’ die zou leiden tot het ontvangen van de gratis televisie anders te zijn. Uit de inzenders van de eerste dagen wordt één inzender getrokken die daarmee als winnaar van de televisie wordt aangewezen.

De Reclame Code Commissie is van oordeel dat Bakker Hillegom in de reclame onjuiste en onduidelijke informatie geeft over de werkelijke inhoud van de actie.

De Commissie heeft Bakker Hillegom al verschillende malen naar aanleiding van soortgelijke mailings aanbevolen om niet meer op een dergelijke misleidende wijze reclame te maken. Nu blijkt dat adverteerder deze manier van reclame voortzet, heeft de Commissie besloten de uitspraak onder de aandacht van een breed publiek te brengen.

Link naar uitspraak

 

Amsterdam, 17 oktober 2016



Voor meer informatie:
Stichting Reclame Code
Mw. mr. P.E.C. Ancion-Kors, directeur
Tel.: 020 301 3397

Stichting Reclame Code © 2009  |   Privacy Policy  |   Disclaimer
Home  |   Zoeken  |   English  |   RSS  |   Sitemap