Stichting Reclame Code
Voor consumenten
A A A

Regels voor vloggers in de Nederlandse Reclame Code

Sinds januari 2014 staan er regels voor vloggers in de Nederlandse Reclame Code. De Reclamecode Social Media is bijna drie jaar geleden geïntroduceerd door het adverterend bedrijfsleven omdat het voor consumenten soms onduidelijk is dat bedrijven betalen voor berichten, blogs en vlogs op social media of op een andere manier hierbij betrokken zijn. De Code verbiedt deze praktijk niet, maar verplicht je wel hier eerlijk over te communiceren, bijvoorbeeld door te vermelden dat je een product gratis hebt gekregen, betaald bent door de adverteerder of korting hebt ontvangen.

Omdat het in de praktijk soms nog niet helemaal duidelijk is hoe transparant je moet zijn en wat je precies moet vermelden, ondersteunt de Stichting Reclame Code het adverterend bedrijfsleven bij zijn onderzoek op welke manier de gewenste duidelijkheid het beste kan worden bereikt. Hoe duidelijker de handvatten zijn die aan adverteerders en vloggers worden geboden, hoe meer je als creator/influencer je authenticiteit kunt behouden en het vertrouwen in reclame via social media kan worden vergroot.

De klachtenprocedure bij de Reclame Code Commissie
De Reclame Code Commissie ontvangt sinds de inwerkingtreding van de Reclamecode Social Media vooralsnog weinig klachten. Dit kan ermee te maken hebben dat nog niet iedereen er bekend mee is dat er regels zijn voor vloggers en dat je kunt klagen bij de Reclame Code Commissie. Het vergroten van de bewustwording van de regels en de klachtenmogelijkheid is dan ook een belangrijk aandachtspunt.

Als een klacht eenmaal in behandeling wordt genomen, en er blijkt sprake te zijn van een overtreding, dan zal de Commissie in eerste instantie de adverteerder die met de vlogger samenwerkt hierop aanspreken. Maar de code biedt ook de mogelijkheid om de vlogger zelf aan te spreken. De vlogger kan dan (eventueel samen met de adverteerder) een aanbeveling krijgen om voortaan duidelijker te maken dat sprake is van een relevante relatie met een adverteerder.

Hoog compliance-cijfer

Ruim 96% van de adverteerders die een aanbeveling van de Reclame Code Commissie hebben gekregen om niet meer in strijd met de Nederlandse Reclame Code te handelen, volgt deze op en wordt als compliant aangemerkt. De aanbevelingen die tot nu toe zijn gedaan op basis van de Reclamecode Social Media zijn voor 100% opgevolgd. Veruit de meeste bedrijven willen uiteindelijk verantwoord ondernemen en hebben een goede reputatie hoog in het vaandel staan. Consumentenvertrouwen in hun reclame vinden zij belangrijk, zowel offline als online. Slechts 4% van de adverteerders die de regels hebben overtreden, trekt zich niets aan van een uitspraak van de Commissie. Dit zijn adverteerders die niet zijn aangesloten bij een brancheorganisatie en vaak zijn gevestigd in het buitenland. De huidige zelfregulering kan gelet op het hoge compliance-cijfer dan ook op een breed draagvlak rekenen.

Zie ook:

 

MEER INFORMATIE:
Neem voor meer informatie contact op met Fiona Vening via 020 301 33 90 of via compliance@reclamecode.nl.

Stichting Reclame Code © 2009  |   Privacy Policy  |   Disclaimer
Home  |   Zoeken  |   English  |   RSS  |   Sitemap