a a a
 

Jaarverslag 2021: recordaantal klachten en meldingen

Jaarverslag 2021: recordaantal klachten en meldingen

De Stichting Reclame Code (SRC) presenteert haar Jaarverslag 2021. U kunt de uitgebreide online-versie hier lezen. Hier vindt u een grafische samenvatting.

De consument weet de weg naar de Reclame Code Commissie (RCC) vaker dan ooit te vinden. De Stichting Reclame Code heeft in 2021 een recordaantal van 6.157 klachten en meldingen ontvangen. Dit zijn er beduidend meer dan in het vorige recordjaar: in 2019 kwamen er 4.255 klachten en meldingen binnen bij de SRC. In 2020 waren dit er 4.015.

De 6.157 klachten en meldingen hebben tot 462 beslissingen geleid. De meeste beslissingen van de RCC gingen over reclame via digitale marketingcommunicatie. Meer cijfers over het aantal klachten en beslissingen, ingedeeld naar media, motivering en naar producten en diensten, staan in het Jaarverslag 2021.

 

De Nederlandse Reclame Code bevat regels die gelden voor alle soorten reclame, ongeacht waar deze worden vertoond. Dus zowel voor influencermarketing, display advertising, als voor tv-commercials, drukwerk en billboards. In 2021 heeft 96% van de adverteerders die in strijd met de Nederlandse Reclame Code handelde, de uitspraak van de Reclame Code Commissie opgevolgd en de (verspreiding van de) betreffende uiting aangepast of ingetrokken. Consumenten, organisaties en het adverterend bedrijfsleven kunnen mede door een sterke zelfregulering vertrouwen op reclame.

 

Interessant artikel?

Deel het met uw netwerk

Nederlandse Reclame Code

Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.

Nederlandse Reclame Code
Bekijk de NRC