In een advertentie in een weekblad werd een QR-code aangeboden waarmee men gebruik kon maken van een aanbod tot gratis wassen. Dat ‘gratis’ bleek alleen betrekking te hebben op de eerste 2 minuten. Voor de overige duur moest gewoon betaald worden. Omdat deze beperking niet werd vermeld, was sprake van misleiding.
In deze zaak ging het om een advertentie van een autowasserette met de tekst “Scan de QR-code en kom in maart gratis wassen”.
Klager vond de reclame misleidend, omdat als de QR code werd gescand bleek dat alleen de eerste twee minuten (later is dit aangepast in vier minuten) van de wasbeurt gratis waren.
De voorzitter van de Reclame Code Commissie gaf klager gelijk. In de reclame werd zonder enig voorbehoud “gratis wassen” aangeboden. Om van het aanbod gebruik te kunnen maken moest een QR-code worden gescand, waarna men terecht kwam op de website van adverteerder. Op de website kon dan “gratis eerste 2 minuten op onze vernieuwde wasbox” worden geclaimd (wat later is aangepast naar 4 minuten). Er werd dus geen volledige gratis wasbeurt gegeven. In de praktijk was er sprake van een actie waarbij slechts voor een deel van de wasbeurt niet hoefde te worden betaald. Er was in feite geen sprake van “gratis wassen”, maar van een kortingsactie op een wasbeurt. Dat de “gratis wassen” actie ziet op de eerste twee minuten en niet op een volledige wasbeurt is essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Deze informatie moet in de reclame zelf staan. De reclame is misleidend bevonden en oneerlijk in de zin van artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code.
Als zonder enig voorbehoud wordt geadverteerd dat iets gratis is, dan moet dit ook gratis zijn. Als later blijkt dat er toch kosten aan zijn verboden of maar een gedeelte gratis is, dan is dit misleidend en niet toegestaan.
De volledige uitspraak van de voorzitter van de Reclame Code Commissie staat hier.