1 juli 2021
Op 1 juli 2021 is de Code voor Telemarketing aangepast aan de gewijzigde Telecommunicatiewet. Door deze wijziging is voortaan een opt-in nodig voor telemarketing en verdwijnt het Bel-me-niet-register. Zie voor meer informatie de website van de DDMA en Consuwijzer: De meest gestelde vragen over de nieuwe regels voor telemarketing - DDMA Telemarketing: wanneer mag een...
17 juni 2021
De International Council for Advertising Self-Regulation (ICAS) heeft de winnaars bekend gemaakt van de tweede editie van de ICAS Global Awards. De Stichting Reclame Code heeft een award gewonnen in de categorie 'Thought-Leadership' voor de samenwerking met de collega's uit de UK (ASA) en Frankrijk (ARPP). Dit gezamenlijke initiatief richt zich op het delen van...
19 mei 2021
De Stichting Reclame Code (SRC) presenteert haar Jaarverslag 2021. U kunt de uitgebreide online-versie hier lezen. Hier vindt u een grafische samenvatting. De consument weet de weg naar de Reclame Code Commissie (RCC) vaker dan ooit te vinden. De Stichting Reclame Code heeft in 2021 een recordaantal van 6.157 klachten en meldingen ontvangen. Dit zijn...
29 april 2021
Facebook en Stichting Reclame Code maken vandaag bekend dat Facebook de principes en doelstellingen van de Stichting Reclame Code (SRC) officieel gaat onderschrijven. Met de deze maand gesloten overeenkomst bevestigt Facebook het belang van zelfregulering en het werk van de SRC. Deze expliciete ondersteuning van Facebook vormt een belangrijke aanvulling op haar eigen advertentiebeleid, waarin...
7 april 2021
- UPDATE- 7 april 2021 De klachten over de vaccinatiecampagne van de Rijksoverheid zijn afgewezen. De uitspraken zijn onherroepelijk en zijn via onderstaande links te vinden: Dossier 2021/00051 Dossier 2021/00051 A Dossier 2021/00051 B 4 februari 2021 De Reclame Code Commissie heeft een aantal klachten ontvangen, en in behandeling genomen, over de vaccinatiecampagne van de...
1 april 2021
Op 1 april 2021 treedt de geactualiseerde versie van de Code voor het gebruik van Postfilter in werking. Deze update biedt afzenders van geadresseerde reclamepost duidelijkere richtlijnen en maakt het voor consumenten makkelijker om aan te geven welke post ze wel en niet willen ontvangen. Het Nationaal Postregister wordt voortaan als Postfilter aangeduid. Afzenders van...
15 maart 2021
Heeft u een NEE/NEE- of NEE/JA-sticker op uw brievenbus en ontvangt u toch reclame? Dan moet u daar éérst een klacht over indienen bij de afzender, en pas als die niet, niet tijdig of onbevredigend reageert, kunt u een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie. Dit geldt ook voor de ongewenste ontvangst van folders...
1 maart 2021
De reclame waarin Dekbed Discounter bij een bestelling een gratis beddengoedpakket aanbiedt, is oneerlijk. Dat heeft de Reclame Code Commissie geoordeeld in haar uitspraak van 10 februari 2021. Dekbed Discounter zegt op haar website dat men bij een bestelling een “Gratis beddengoedpakket t.w.v. € 179,99” krijgt. Omdat niet duidelijk wordt gemaakt dan men het gratis...
9 februari 2021
In een korte tijd zijn veel klachten ingediend tegen een radiospotje van Forum voor Democratie. Daarin wordt gezegd dat moet worden overgegaan tot een meer gerichte coronabescherming, omdat corona "vooral" gevaarlijk zou zijn voor specifieke groepen. De klachten komen erop neer dat het radiospotje onjuiste informatie bevat. Inmiddels heeft de voorzitter van de Reclame Code...
20 januari 2021
De korte video-app TikTok is momenteel één van de populairste social media-platforms. Naar verluidt waren in augustus 2020 maandelijks 4,5 miljoen Nederlanders actief op TikTok[1] en bedrijven vinden hun weg naar het social media platform steeds vaker. De Stichting Reclame Code benadrukt het belang van eerlijke en transparante reclame, en dat geldt ook voor reclame...
De uitspraken van de (voorzitter van de) Reclame Code Commissie en het College van Beroep vindt u hier.
Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.