a a a
 

Wat zijn de regels voor eerlijke en transparante reclame op TikTok?

De korte video-app TikTok is momenteel één van de populairste social media-platforms. Naar verluidt waren in augustus 2020 maandelijks 4,5 miljoen Nederlanders actief op TikTok[1] en bedrijven vinden hun weg naar het social media platform steeds vaker.

De Stichting Reclame Code benadrukt het belang van eerlijke en transparante reclame, en dat geldt ook voor reclame op TikTok. Daarom worden hier de belangrijkste reclameregels en aandachtspunten voor TikTok op een rij gezet.

Reclame moet herkenbaar zijn
Misschien wel de belangrijkste regel uit de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing (RSM) 2019 is dat reclame via social media duidelijk als zodanig herkenbaar moet zijn. Maak altijd de relatie tussen een merk en influencer bekend met een vermelding, zoals #ad.

Verschillende vormen van reclame
Bij video’s afkomstig van influencers/TikTokkers zelf is niet altijd even duidelijk of sprake is van reclame. Een betaalde samenwerking waarbij de adverteerder aan de influencer uitdrukkelijk opdracht heeft gegeven tot het maken van een TikTok-promotie is aan te merken als reclame. Maar ook het tonen van een gratis ontvangen product kan worden aangemerkt als reclame, of het gebruik van affiliate links. Ook dan moet de relatie met de adverteerder duidelijk vermeld worden.

Houd rekening met het publiek
Naast dat reclame op TikTok herkenbaar moet zijn, moet ook rekening worden gehouden met regels voor bepaalde producten, zoals alcohol, voedingsmiddelen en kansspelen. Daar gelden speciale reclamecodes voor die o.a. beperkingen kennen m.b.t. de doelgroep waarop je je richt. Zo mag je ook op TikTok reclame voor alcohol en kansspelen niet specifiek richten op minderjarigen.

En reclame voor voedingsmiddelen die niet aan bepaalde voedingskundige criteria voldoen (bijvoorbeeld snoepgoed)[2] mag geen publiek bereiken dat voor 25% of meer bestaat uit kinderen van 12 jaar of jonger. Nu is het natuurlijk zo dat elke geregistreerde TikTok-gebruiker minimaal 13 jaar moet zijn, maar door een andere geboortedatum in te vullen kunnen kinderen zich relatief makkelijk ouder voordoen dan zij in werkelijkheid zijn. Hou daarom rekening met het (jonge) publiek dat via TikTok wordt bereikt.

Do’s
Kort samengevat, neem de volgende punten in acht bij het maken van reclame via TikTok:

 

Bron:

[1] TikTok richting de 5 miljoen gebruikers en zit Instagram op de hielen (adformatie.nl)

[2] Op basis van artikel 8 lid 1 Reclamecode Voor Voedingsmiddelen (RVV) 2019 – Stichting Reclame Code

Interessant artikel?

Deel het met uw netwerk

Nederlandse Reclame Code

Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.

Nederlandse Reclame Code
Bekijk de NRC