A A A

Reclamecode Zuigelingenvoeding

1. Werkingssfeer

Reclame

1.1 De Reclamecode Zuigelingenvoeding (hierna: Code) heeft betrekking op de op consument gerichte reclame voor zuigelingenvoeding (volledige zuigelingenvoeding en opvolg zuigelingenvoeding) in de zin van artikel 1 NRC.

Toelichting

Deze Code heeft geen betrekking op producten die vallen onder: dieetvoeding voor medisch gebruik.
Deze Code laat onverlet de bepalingen uit het algemeen deel van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en (relevante) Bijzondere Reclame Codes zoals bijvoorbeeld de Bijzondere Reclamecode Kinder- en Jeugdreclame en Bijzondere Reclamecode Social Media.

2. Definities

2.1 Voor de toepassing van deze Code wordt verstaan onder:

Volledige zuigelingenvoeding

a. Voedingsmiddelen die speciaal zijn bedoeld om als voeding voor zuigelingen in de eerste zes levensmaanden te worden gebruikt, en die zolang nog geen passende aanvullende voeding wordt gegeven, volledig aan de voedingsbehoeften van deze zuigelingen voldoen

Volledige zuigelingenvoeding op basis van melk of Zuigelingenmelk

b. Volledige zuigelingenvoeding die volledig uit koemelkeiwit of geitenmelk-eiwit is vervaardigd

Opvolg zuigelingenvoeding

c. Voedingsmiddelen die speciaal zijn bedoeld om als voeding voor zuigelingen te worden gebruikt wanneer passende aanvullende voeding wordt gegeven en die het belangrijkste vloeibare bestanddeel vormen van de steeds gevarieerder wordende voeding van deze zuigelingen.

Opvolgmelk

d. Opvolgzuigelingenvoeding die volledig uit koemelk- of geitenmelkeiwit is vervaardigd.

Zuigelingenvoeding

e. Volledige zuigelingenvoeding én opvolg zuigelingenvoeding.
Toelichting
Deze Code gaat over zuigelingenvoeding bestemd voor de normaal gezonde zuigeling en niet voor speciale producten als dieetvoeding voor medisch gebruik bij zuigelingen.

Claim

f. Elke boodschap of aanduiding die niet verplicht is op grond van de communautaire of nationale wetgeving, met inbegrip van illustraties, grafische voorstellingen of symbolen, ongeacht de vorm, waarmee gesteld, de indruk gewekt of geïmpliceerd wordt dat een levensmiddel bepaalde eigenschappen heeft.

Voedingsclaim

g. Een voedingsclaim in de zin van Verordening (EG) nr. 1924/2006.

Gezondheidsclaim

h. Een gezondheidsclaim in de zin van Verordening (EG) nr. 1924/2006.

Toelichting
Verordening (EG) nr. 1924/2006 maakt onderscheid tussen specifieke- en niet-specifieke gezondheidsclaims. Verwijzingen naar algemene, niet-specifieke voordelen van de nutriënt of het levensmiddel voor de algemene gezondheid of voor het welzijn op het gebied van gezondheid zijn alleen toegestaan indien zij gepaard gaan met een toegestane, specifieke gezondheidsclaim.

Kinderclaim

i. Claims in de zin van Verordening (EG) nr. 1924/206 die verband houden met de ontwikkeling en de gezondheid van kinderen.

Claim inzake ziekterisicobeperking

j. Een claim in de zin van Verordening (EG) nr. 1924/206 die stelt, de indruk wekt of impliceert dat de consumptie van een levensmiddelencategorie, een levensmiddel of een bestanddeel daarvan een risicofactor voor het ontstaan van een ziekte bij de mens in significante mate beperkt.

Zuigelingen

k. Kinderen jonger dan twaalf maanden.

Peuters

l. Kinderen tussen één en drie jaar.

Health Care Professional

m. Onafhankelijke deskundigen op het gebied van geneeskunde, voeding of farmaceutische wetenschap of van personen die beroepsmatig verantwoordelijk zijn voor de zorg voor moeder en kind.

Levensmiddelenbedrijf

n. Onderneming, zowel publiek- als privaatrechtelijk, die al dan niet met winstoogmerk actief is in enig stadium van de productie, verwerking en distributie van levensmiddelen.

Aanvullende voeding

o. Onder aanvullende voeding wordt verstaan voeding aanvullend op de borstvoeding en/of flesvoeding.

3. Preventieve toets

3.1 De Reclame Code Commissie houdt rekening met een geldig toelatingsstempel afgegeven door de Keuringsraad (KOAG/KAG) op grond van haar statuten.

Toelichting
Alle op de consument gerichte uitingen voor zuigelingenvoeding kunnen van de KOAG/KAG op basis van de Gedragscode Zuigelingenvoeding een toelatingsstempel verkrijgen. Hiermee wordt het toelatingsnummer bedoeld dat na goedkeuring van de uiting wordt verleend en in de uiting kan worden opgenomen.

4. Reclameverbod volledige zuigelingenvoeding

Volledige zuigelingenvoeding

4.1 Reclame voor volledige zuigelingenvoeding gericht op de consument is verboden.

Afprijzing, monsters en reclamegeschenken

4.2 Het is niet toegestaan gratis of afgeprijsde producten, monsters of andere reclamegeschenken van volledige zuigelingenvoeding direct of indirect met inschakeling van het stelsel van de gezondheidszorg of van daarin werkzame personen, aan het publiek of aan zwangere vrouwen, moeders of hun gezinsleden aan te bieden.

Verkooppunten

4.3 Reclame op verkooppunten en elke andere actie om de rechtstreekse verkoop van volledige zuigelingenvoeding aan consumenten in de detailhandel te bevorderen, zoals specifieke uitstallingen, kortingsbonnen, premies, speciale verkoopacties, lokartikelen en koppelverkoop, zijn verboden.
Toelichting
Onder detailhandel wordt ook de verkoop via het internet zoals webshops bedoeld.
Het op zich presenteren van alleen verpakkingen van volledige zuigelingenvoeding in het retailschap of in een webshop valt niet onder het in artikel 4.1 genoemde reclameverbod. Elke andere uitstalling van producten voor volledige zuigelingenvoeding, bijvoorbeeld in een display, een etalage, op een toonbank of op een consumentenbeurs, is verboden.
De vermelding “(ver)nieuw(d)” bij volledige zuigelingenvoeding mag, mits uitsluitend informatief en niet wervend. Derhalve kan het niet op de voorkant van een etiket voor volledige zuigelingenvoeding. Daar waar mogelijk dient “nieuw” concreet te worden gemaakt door uitleg te gegeven wat “(ver)nieuw(d)” is). Bijvoorbeeld “vernieuwde samenstelling”. Zie ook Artikel 5.16
4.4 De presentatie van volledige zuigelingenvoeding in een webshop moet gepaard gaan met een afbeelding van de verpakking en alle informatie die op het desbetreffende etiket vermeld staat.

5. Reclame voor opvolgzuigelingenvoeding – algemene vereisten

Minimale eisen reclame

5.1 Reclame voor een product voor opvolgzuigelingenvoeding bevat tenminste:
a. de naam van het product;
b. de aard van het product;

Toelichting

Bij het gebruik van paraplumerken voor zuigelingenvoeding dient duidelijk te zijn dat het om de opvolgmelk gaat.

Borstvoeding ontmoedigen

5.2 Reclame voor opvolgzuigelingenvoeding mag de consument niet weerhouden of ontmoedigen borstvoeding te geven. Het gebruik van termen als “gehumaniseerd”, gematerniseerd” of “aangepast”, is verboden.

Toelichting

De informatie mag nimmer impliceren, noch doen geloven, dat flesvoeding even goed of zelfs beter is dan borstvoeding. Derhalve zijn alle vermeldingen die een vergelijking inhouden met moedermelk verboden. Voorbeelden hiervan zijn: geïnspireerd door moedermelk, beschermde werking van borstvoeding, en bevat voedingsstoffen die ook in moedermelk voorkomen.

Verbod op misleiding

5.3 Misleidende reclame voor opvolgzuigelingenvoeding is verboden. De eigenschappen en doelmatigheid van het product mogen niet worden overdreven.

Toelichting

In Verordening (EU) nr. 1169/2011 Art. 7 lid 1 sub c wordt specifiek bepaald dat oneerlijk (misleidend) in elk geval is: de suggestie dat het levensmiddel bijzondere kenmerken vertoont terwijl alle soortgelijke levensmiddelen dezelfde kenmerken bezitten, met name wanneer nadrukkelijk wordt gewezen op het ontbreken of aanwezig zijn van bepaalde ingrediënten of voedingsstoffen.

Herkenbaarheid en Vormgeving

5.4.1 Reclame voor opvolgzuigelingenvoeding dient duidelijk als zodanig herkenbaar te zijn, door opmaak, presentatie, inhoud of anderszins, mede gelet op het publiek waarvoor zij is bestemd.
5.4.2 Reclame voor opvolgzuigelingenvoeding mag geen kinderen tonen die jonger zijn of evident jonger lijken dan 6 maanden.

Wet en Goede smaak en fatsoen

5.5 De reclame voor opvolgzuigelingenvoeding dient in overeenstemming te zijn met de wet en zowel qua tekst als qua presentatie te voldoen aan de geldende normen van goede smaak en fatsoen, die zowel ten opzichte van degene tot wie de reclame is gericht als ten opzichte van de branchegenoten in acht dient te worden genomen.

Bedreiging

5.6 Reclame voor opvolgzuigelingenvoeding die een bedreiging inhouden voor de geestelijke en/of lichamelijke volksgezondheid zijn verboden.

Angst

5.7 Reclame-uitingen die appelleren aan gevoelens van angst zijn verboden.

Toelichting

Hieronder wordt mede verstaan het beïnvloeden en/of inspelen op de mogelijke angst dat borstvoeding onvoldoende voedingsstoffen zou kunnen bevatten.

Begrijpelijke taal

5.8 Reclame voor opvolgzuigelingenvoeding dient in een voor de leek begrijpelijke taal te zijn gesteld. Medische en wetenschappelijke terminologie moet worden vermeden, teneinde verwarring of onduidelijkheid te voorkomen.

Toelichting

Indien wetenschappelijke terminologie wordt gebruikt, moet deze zoveel als mogelijk uitgelegd worden. De terminologie dient afgestemd te zijn op de doelgroep/ontvanger en bij voorkeur overeenkomen met de gebruikte termen op de etikettering.

Strijd met verpakkingstekst

5.9 Een reclame-uiting mag niet in strijd zijn met de informatie en de gebruiksaanwijzing op de verpakking van het product voor opvolgzuigelingenvoeding.

Toelichting

5.9.1 Het gebruik van gezondheids- en voedingsclaims van nutriënten die op grond van de samenstelling wettelijk verplicht zijn, dienen in reclame-uitingen gepaard te gaan met de vermelding dat alle opvolgzuigelingenvoeding dit nutriënt bevat.
In het geval van vluchtige media, zoals bijvoorbeeld radioreclame of relatief kleine uitingen, zoals bijvoorbeeld een mini-advertentie in een retailfolder of een bewegende banner, kan gebruik worden gemaakt van de vermelding: “lees (voor het kopen de informatie op de) verpakking.

Vergoeding

5.11 Een vermelding dat opvolgzuigelingenvoeding mogelijk op doktersrecept wordt vergoed, is verboden.

Aanbeveling

5.12 In een reclame-uiting voor opvolgzuigelingenvoeding mag niet worden verwezen naar een aanbeveling door healthcare professionals of andere bij het publiek bekende personen die door hun reputatie het gebruik van zuigelingenvoeding zouden kunnen stimuleren.

Toelichting

Het gaat bij hierbij om naast healthcare professionals om personen die weliswaar zelf geen healthcare professional zijn, maar wel een zeker vertrouwen van de consument genieten, bijvoorbeeld acteurs die bekend zijn van een bepaalde doktersrol of personen met veel autoriteit en gezag op het gebied van wetenschap, gezondheid en zorg voor moeder en kind.

Testimonials

5.13 Testimonials dienen een oprechte weergave te zijn van de mening of ervaring van de gebruiker (niet zijnde een healthcare professional of andere bij het publiek bekende personen) en mogen geen vergelijkingen van de situatie voor en na het gebruik van zuigelingenvoeding bevatten.

Toelichting

Bij ‘bij het publiek bekende personen’ gaat het om personen die weliswaar zelf geen healthcare professional zijn, maar wel een zeker vertrouwen van het publiek genieten, bijvoorbeeld acteurs die bekend zijn van een bepaalde healthcare professional rol of personen met veel autoriteit en gezag.

Vergelijking

5.14 In een reclame-uiting mag de adverteerder van opvolgzuigelingenvoeding zich niet denigrerend uitlaten over andere producten, diensten of denkbeelden. Elke impliciete of expliciete vergelijking met andere opvolgzuigelingenvoeding moet aantoonbaar juist zijn en mag geen afbreuk doen aan de waarde van die producten. Voor vergelijkingen gelden voorts de volgende voorwaarden:
a. geen gebruik van merknamen;
b. het moet vergelijkbare producten betreffen;
c. de vergelijking moet op alle relevante eigenschappen betrekking hebben;
d. de vergelijking mag niet anderszins misleidend zijn.

Nieuw

5.15 In reclame-uitingen mogen producten voor opvolgzuigelingenvoeding alleen gedurende de eerste 2 jaar na introductie als nieuw worden aangeduid en alleen als deze aanduiding geschiedt in samenhang met de naam van het product.

Toelichting

Daar waar mogelijk dient “nieuw” concreet te worden gemaakt door uitleg te gegeven wat “(ver)nieuw(d)” is). Bijvoorbeeld “vernieuwde samenstelling”. Zie ook de toelichting bij Artikel 4.3 voor vermelding “(ver)nieuw(d)”, op het etiket van volledige zuigelingenvoeding.

Gebruik gezondheidsclaims

5.16.1 Alleen kinderclaims die zijn toegestaan op grond van EU Verordening inzake voedings- en gezondheidsclaims 1924/2006 mogen worden gebruikt, mits aan alle voorwaarden voor het gebruik van de claim wordt voldaan. Een gezondheidsclaim voor een nutriënt dat deel uitmaakt van de wettelijk verplichte samenstelling voor opvolgzuigelingenvoeding moet gepaard gaan met de vermelding dat alle opvolgzuigelingenvoeding dit nutriënt bevat.
5.16.2 Bij vermelding van een kinderclaim moet ook aan alle andere bepalingen van EU Verordening inzake voedings- en gezondheidsclaims 1924/2006 worden voldaan.

Toelichting

Bijvoorbeeld, de claims mogen niet onjuist, dubbelzinnig of misleidend zijn, er moet kunnen worden aangenomen dat de gemiddelde consument de heilzame effecten die in de claim staan begrijpt, en claims moeten betrekking hebben op het consumptiegerede product.

Gebruik voedingsclaims

5.17 Voor voedingsclaims, zoals gedefinieerd in artikel 2 lid 4 van de EU Verordening inzake voedings- en gezondheidsclaims 1924/2006 (Claimsverordening), geldt dat voldaan moet worden aan de criteria die aan de gebezigde claim ten grondslag liggen, zoals neergelegd in de bijlage bij de Claimsverordening. Een voedingsclaim voor een nutriënt dat deel uitmaakt van de wettelijk verplichte samenstelling voor opvolgzuigelingenvoeding moet gepaard gaan met de vermelding dat alle opvolgzuigelingenvoeding dit nutriënt bevat.

6. Etiketteringsvereisten

6.1 Etiketteringsvereisten - algemeen

Identificatie

6.1.1 Volledige zuigelingenvoeding en opvolgzuigelingenvoeding moeten zodanig worden geëtiketteerd dat consumenten deze producten duidelijk van elkaar kunnen onderscheiden en verwarring wordt vermeden.
6.1.2 De aanduiding ‘volledige zuigelingenvoeding’ respectievelijk ‘opvolgzuigelingenvoeding’ dient duidelijk leesbaar op de voorkant van het etiket te staan.
Indien de zuigelingenvoeding volledig uit koemelkeiwit of geitenmelk-eiwit is vervaardigd is dit: ‘Volledige zuigelingenvoeding op basis van melk’ of ‘Zuigelingenmelk’, respectievelijk: ‘Opvolgmelk’.

Toelichting

Het moet consumenten in staat stellen een duidelijk onderscheid te maken. De aanduiding in verschillende cijfers volstaat.
Het is toegestaan om op producten voor volledige zuigelingenvoeding te vermelden dat er vanaf 6 maanden ook een opvolgzuigelingenvoeding beschikbaar is, mits niet wervend geformuleerd.

Samenstelling

6.1.3 Op etiketten voor volledige zuigelingenvoeding en opvolgzuigelingenvoeding wordt vermeld:
- De beschikbare energiewaarde, eiwitten, koolhydraten en vetten, per 100ml gebruiksklaar product;
- De gemiddelde hoeveelheid vitaminen en mineralen per 100ml gebruiksklaar product.

6.2 Etiketteringsvereisten - voor volledige zuigelingenvoeding

Een etiket voor volledige zuigelingenvoeding dient de volgende informatie te bevatten:

Borstvoeding

6.2.1 Voorafgegaan door het woord ‘Belangrijk” of een gelijkwaardige aanduiding: een verklaring dat borstvoeding te verkiezen is.

Beslissing voor gebruik

6.2.2 Een aanbeveling dat het product alleen dient te worden gebruikt op advies van een healthcare professional, voorafgegaan door het woord ‘Belangrijk” of een gelijkwaardige aanduiding.

Geschiktheid

6.2.3 Een vermelding dat het product specifiek geschikt is om te worden gebruikt als voeding voor zuigelingen vanaf de geboorte, wanneer zij geen borstvoeding krijgen.

Toelichting

Op het etiket mag de extra vermelding worden geplaatst dat het product ook tegelijkertijd/in combinatie met borstvoeding gegeven kan worden.

Gebruiksaanwijzing

6.2.4 Een gebruiksaanwijzing voor de juiste bereiding, bewaring en verwijdering van het product en een waarschuwing dat aan onjuiste bereiding en bewaring risico’s voor de gezondheid zijn verbonden.

Weerhouden van borstvoeding

6.2.5 De informatie op het etiket mag op geen enkele wijze vrouwen ervan weerhouden borstvoeding te geven. Het gebruik van termen als “gehumaniseerd”, gematerniseerd” of “aangepast”, is verboden.

Toelichting

De informatie mag nimmer impliceren, noch doen geloven, dat flesvoeding even goed of zelfs beter is dan borstvoeding. Derhalve zijn alle vermeldingen die een vergelijking inhouden met moedermelk verboden. Voorbeelden hiervan zijn: geïnspireerd door moedermelk, kopie van moedermelk, beschermde werking van borstvoeding, en bevat voedingsstoffen die ook in moedermelk voorkomen.

Niet idealiserend

6.2.6 Het etiket mag geen afbeeldingen van zuigelingen bevatten en mag evenmin andere afbeeldingen of tekst bevatten, waardoor het gebruik van het product zou kunnen worden geïdealiseerd. Wel toegestaan zijn grafische afbeeldingen om het product gemakkelijk identificeerbaar te maken en om de bereidingswijze te illustreren.

Toelichting

Bij de toets op idealiseren mogen afbeeldingen of tekst niet impliceren, noch doen geloven dat flesvoeding even goed of zelfs beter is dan borstvoeding.

Gebruik voedings- en gezondheidsclaims

6.2.7 Alleen die voedings- en gezondheidsclaims die genoemd worden in bijlage IV van Richtlijn 2006/141/EG zijn toegestaan op volledige zuigelingenvoeding, mits voldaan wordt aan de daarin vastgestelde gebruiksvoorwaarden.

Toelichting

Op volledige zuigelingenvoeding zijn uitsluitend de volgende voedingsclaims toegestaan:
  • ‘bevat uitsluitend lactose’, mits lactose de enige aanwezige koolhydraat is;
  • ‘lactosevrij’, mits de hoeveelheid lactose maximaal 2,5 mg/100kJ is;
  • voedingsclaims over toegevoegde LC-PUFA’s (Long Chain - Poly Unsaturated Fatty Acids), mits het gehalte aan docosahexaeenzuur minimaal 0,2% is van het totale gehalte aan vetzuren;
  • voedingsclaims van de niet-verplichte ingrediënten: taurine, fructo-oligo sachariden, galacto-oligo sachariden en nucleotiden, mits voldaan wordt aan de gebruiksvoorwaarden zoals vermeld in bijlage IV van Richtlijn 2006/141/EG.
Gelet op de definitie van voedingsclaim betekent dat elke vermelding die niet in bijlage IV van Richtlijn 2006/141/EG staat en die stelt of impliceert dat een product heilzame voedingseigenschappen heeft die toe te schrijven zijn uit nutriënten of andere stoffen die in het product zitten zijn verboden. Een voorbeeld hiervan is ‘bevat alle belangrijke voedingstoffen die je kindje nodig heeft’. Deze laatste vermelding is tevens misleidend opdat wettelijk is voorgeschreven welke voedingsstoffen in volledige zuigelingenvoeding aanwezig moet zijn. Met andere woorden: álle volledige zuigelingenvoeding bevatten alle voedingsstoffen die je kindje nodig heeft. Een dergelijke vermelding is dus tevens op grond van Verordening 1169/2011 Art. 7 lid 1 sub c, verboden Op volledige zuigelingenvoeding is slechts één gezondheidsclaim toegestaan:
  • ‘verminderd risico op allergie voor melkeiwitten’, waarbij begrippen mogen worden gebruikt die wijzen op gereduceerde antigene of gereduceerde allergene eigenschappen.
Alle overige gezondheidsclaims zijn verboden, inclusief verwijzingen naar algemene, niet-specifieke voordelen van het product voor de gezondheid of het welzijn van de zuigeling.

6.3 Etiketteringsvereisten - voor opvolgzuigelingenvoeding

Op een etiket voor opvolgzuigelingenvoeding moeten de volgende elementen staan:

Geschiktheid

a. Een vermelding dat het product alleen geschikt is om voor specifieke doeleinden te worden gebruikt als voeding voor zuigelingen die ouder zijn dan zes maanden.

Onderdeel gevarieerde voeding

b. Een vermelding dat het gebruik van opvolgzuigelingenvoeding slechts een onderdeel van de gevarieerde voeding mag zijn.

Vervanging moedermelk

c. Een vermelding dat opvolgzuigelingenvoeding gedurende de eerste zes levensmaanden niet mag worden gebruikt als vervanging van moedermelk.

Beslissing voor gebruik

d. Een vermelding dat de beslissing om met aanvullende voeding te beginnen, eventueel ook in de eerste zes levensmaanden, alleen op advies van een healthcare professional op basis van de specifieke groei- en ontwikkelbehoeften van de individuele zuigeling moet worden genomen.

Gebruiksaanwijzing

e. Een gebruiksaanwijzing voor de juiste bereiding, bewaring en verwijdering van het product en een waarschuwing dat aan onjuiste bereiding en bewaring risico’s voor de gezondheid zijn verbonden.

Deze code treedt in werking op 15 maart 2018.

« vorigevolgende »