a a a
 

Reclamecode Social Media & Influencer Marketing

Praktische tips voor transparante reclame via social media platforms

Wie, wat & waarom?

Ook voor social media en influencer marketing geldt dat altijd duidelijk moet zijn dat sprake is van reclame. Sinds 2014 is deze verplichting uitgewerkt in de Reclamecode Social Media die is opgenomen in de Nederlandse Reclame Code. De ontwikkelingen in social media gaan snel en influencer marketing is een veel gebruikt middel geworden. Reden genoeg om de code in 2019 te updaten onder een nieuwe naam: Reclamecode Social Media & Influencer Marketing.

De kern van de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing is en blijft: wees op social media transparant over de relatie tussen influencer en adverteerder als voor het bespreken of tonen van een merk of product een bepaald voordeel is geboden (vergoeding in geld of natura, zoals een gratis product). Of dit nu via YouTube, Instagram, TikTok, Facebook of Twitter is; de consument moet gemakkelijk kunnen begrijpen dat het om reclame gaat. Door hier open en eerlijk over te zijn wordt het vertrouwen in reclame vergroot. Dat is positief voor alle partijen: het merk, de influencer én de consument.

De volledige code is hier te vinden.

De nieuwe naam en toelichting zijn het resultaat van een evaluatie van de Reclamecode Social Media. In samenspraak met adverteerders, media, social media professionals, communicatieadviesbureaus en consumentenvertegenwoordigers is de nieuwe naam bedacht en is de praktische toelichting geschreven met concrete voorbeelden en antwoorden op veel gestelde vragen.

Wat zijn de belangrijkste regels?

Zie artikel 3a. Reclame dient duidelijk als zodanig herkenbaar te zijn.

Indien een verspreider (content creator/influencer) een vergoeding in geld of natura ontvangt van de adverteerder, dient dat uitdrukkelijk vermeld te worden in de uiting. Of het duidelijk genoeg is hangt af van het platform en de context. Zie de FAQ’s of kijk hier voor enkele voorbeelden per platform.

De Reclamecode Social Media & Influencer Marketing

Naast de algemene regels voor reclame (Nederlandse Reclame Code), is er sinds 2014 een aanvullende reclamecode voor reclame via social media, voorheen de Reclame code Social media (RSM). In verband met nieuwe ontwikkelingen in marketing is deze code in 2019 geüpdatet en heeft een nieuwe naam kregen: Reclamecode Social Media & Influencer Marketing.

Hier vind je de gehele Reclamecode Social Media & Influencer Marketing.

Social media

+ Toelichting met praktische tips

De update omvat ook een praktische toelichting zodat zowel merk als influencer weet hoe samen reclame kan worden gemaakt op een transparante en betrouwbare manier. In de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing staat de vernieuwde toelichting onder artikel 3.

Hier vind je de praktische toelichting van de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing, maar dan aangevuld met voorbeelden, richtlijnen en links. Deze online versie zal regelmatig worden geüpdatet n.a.v. nieuwe vragen en ontwikkelingen.

+ Adviestool

Ben jij een content creator/influencer of werk je hiermee?

En wil je graag weten hoe je je aan de regels houdt van de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing?

Doorloop de adviestool en ontdek in max. 5 stappen hoe jij reclame via social media duidelijk herkenbaar maakt.

+ Guidance document

Download hier het Guidance document reclamecode social media & influencer marketing gemaakt door de bvA en DDMA: een document van  2 pagina’s met alle belangrijkste regels en DO’s & DONT’s overzichtelijk op een rij.

+ FAQ’s

Lees hier de veelgestelde vragen en antwoorden.

Vragen?

Heb je vragen over hoe je als merk, bureau of als content creator de regels in de praktijk brengt? Neem dan contact op met de Stichting Reclame Code via communicatie@reclamecode.nl.

Nederlandse Reclame Code

Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.

Nederlandse Reclame Code
Bekijk de NRC