a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vindt u hier.

63 Resultaten voor uw zoekopdracht "instagram"

Opnieuw zoeken

Status:

Dossiernr:

2024/00071

Datum:

19-03-2024

Uitspraak:

VT voor zover nodig

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Buitenreclame

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft een reclame-uiting van adverteerder, aangebracht op het raam van de onderneming van adverteerder. Op het raam is (in hoofdletters) te lezen: “a juice  a day keeps the doctor away”. Een foto van deze uiti...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2024/00013

Datum:

04-03-2024

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel
De bestreden reclame De klacht gaat over een Instagram reels van het account 433NL waarin (oud) profvoetballers en trainers XXX  en XXX te zien zijn. Ze spelen hierin padel en tijdens het padellen doen ze een wedstrijd wie er zoveel mogelijk voetb...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2023/00528

Datum:

05-12-2023

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Huishouden en inrichting
De bestreden reclame-uiting Het betreft een video op het Instagram account van Quooker waarin de installatie en het gebruik van een Quooker-kraan worden getoond en via een voice-over het volgende te horen is: “Voor een Quooker hoef je niet te wac...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2023/00232 - CVB

Datum:

10-10-2023

Uitspraak:

CvB Toewijzing zonder aanbeveling (= Toewijzing zonder aanbeveling)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Voeding en drank
Het College van Beroep [10 oktober 2023] 1.  De procedure [Het beroep betreft het oordeel van de Commissie onder randnummer 6 van die bestreden beslissing].   2.   De beste...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2023/00283

Datum:

02-08-2023

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft een Instagrampost van [naam content creator]. In de post is een foto van de content creator te zien die een blikje Lipton Ice Tea voor de camera houdt. Onder de post staat onder meer: “Ik ben deze zomer #Li...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2023/00169

Datum:

03-08-2023

Uitspraak:

VAF vernietigd (=aanbeveling)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uitingen Het bezwaar betreft de afwijzing door de voorzitter van de klacht tegen reclame-uitingen voor het voedingssupplement “Amino Alliance” op: 1. De website amino-alliance.nl (bijlage 7 bij de klacht). 2. De Facebookpag...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2023/00087

Datum:

13-07-2023

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Vervoer

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Vervoer
De bestreden uitingen Gelet op de behandeling ter zitting en op basis van de door klager overgelegde uitingen beschouwt de Commissie de volgende uitingen als de door klager bestreden uitingen, waarbij klager in het bijzonder bezwaar maakt tegen de ...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2023/00220

Datum:

27-06-2023

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Voeding en drank
De bestreden reclame-uitingen Het betreft in de eerste plaats een Instagrampost van New York Pizza en een Instagrampost van De Vegetarische Slager. Beide posts bevatten dezelfde afbeelding van drie verschillende pizza’s met daaromheen de tekst: ...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2023/00263

Datum:

19-06-2023

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Zwarte lijst (agressieve reclame)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Kleding, schoenen en accessoires
De bestreden reclame Het gaat om een Instagram Story van adverteerder waarin onder meer staat: “Giveaway 1 year free shopping You and your bestie Win one year free shopping for you and your bestie.” (jij en je bestie ontvangen elke maand € 10...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2023/00239

Datum:

06-06-2023

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Recreatie, amusement, cultuur en sport
De bestreden reclame-uiting Het betreft een reclame op Instagram, waarvan de tekst luidt: “Tijdelijk gratis Gratis 10 jaar Koning Willem Alexander Vraag nu gratis het officiële Jubileum Euro-herdenkingsbiljet aan! Meer informatie Gratis uitgifte...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2023/00052

Datum:

27-03-2023

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Nutsvoorzieningen

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Radio

Nutsvoorzieningen
De bestreden reclame-uitingen Gelet op de behandeling ter zitting beschouwt de Commissie de volgende uitingen als de door Eneco bestreden uitingen: I. een tv-commercial waarin wordt gezegd: “De stroomprijs verandert elk uur het hele jaar door. Wa...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2022/00456 - CVB

Datum:

01-04-2023

Uitspraak:

CVB Aanbeveling (gedeeltelijk) met ALERT alleen ALERT vernietigd (= Aanbeveling)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Vertrouwen in reclame

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Huishouden en inrichting
Het College van Beroep [4 april 2023] 1. Procedureverloop […] 2. De bestreden uiting De klacht is gericht tegen de hierna te omschrijven uiting van Verisure op Twitter.   3.  Het geschil bij de Commissie 3.1. In de inleidende klacht wor...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2022/00456/A - CVB

Datum:

04-04-2023

Uitspraak:

CVB Aanbeveling (gedeeltelijk) met ALERT alleen ALERT vernietigd (= Aanbeveling)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Vertrouwen in reclame

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Huishouden en inrichting
Het College van Beroep [4 april 2023] 1. Procedureverloop […] 2. De bestreden uiting De klacht is gericht tegen een YouTube uiting van Verisure met de volgende tekst: “We zoeken huishoudens met huisdieren. Aanmelden. Probeer een jaar lang o...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2022/00558

Datum:

09-02-2023

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

Recreatie, amusement, cultuur en sport
De bestreden reclame-uitingen Het betreft diverse uitingen van Walibi met betrekking tot de ‘Halloween Spooky Days’ en de ‘Halloween Fright Nights’, waaronder: een folder met daarop de tekst “Halloween Spooky Days Daysee’s Monsterjacht ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2023/00001

Datum:

10-01-2023

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Detailhandel
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiecommercial van Lidl in verband met de kerstdagen. De commercial heeft de volgende verhaallijn. Een man liegt tijdens een telefoongesprek met zijn moeder over zijn relatie met een man. Tijdens een...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2022/00497

Datum:

22-12-2022

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Radio

(Niet)-commerciele reclame
De bestreden reclame-uitingen Het betreft een aantal reclame-uitingen van Wakker Dier waarin (onder meer) wordt meegedeeld: “1 op de 5 melkkoeien is kreupel” of “Eén op de vijf koeien is kreupel” en “Zuivel is niet zo zuiver als we denke...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2022/00497/A

Datum:

22-12-2022

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

(Niet)-commerciele reclame
De bestreden reclame-uitingen Het betreft een aantal reclame-uitingen van Wakker Dier waarin (onder meer) wordt meegedeeld: “1 op de 5 melkkoeien is kreupel” of “Eén op de vijf koeien is kreupel” en “Zuivel is niet zo zuiver als we denke...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2022/00398

Datum:

13-09-2022

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Kleding, schoenen en accessoires
De bestreden reclame-uiting Het gaat om een Instagram post op het account van de influencer. De post bestaat uit een foto en de tekst: “Er is mij gevraagd de komende tijd af en toe wat op te tikken over het fenomeen Bamboetextiel. Best interessan...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2022/00270

Datum:

30-08-2022

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft een reclame op Instagram, waarin een zogeheten Napoleon kogel (snoepgoed) te zien is, die er door de toevoeging van een gezicht, armen en benen uitziet als een (wandelend) poppetje. Bij de afbeelding staat: ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2022/00210

Datum:

01-08-2022

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Recreatie, amusement, cultuur en sport
De bestreden uiting Het betreft de op 11 april 2022 aan klager gezonden e-mail met als onderwerp “Maak uw dag bij Adele Project compleet: kom sfeervol dineren in restaurant Le Cirque”. In de e-mail staat, onder de groot afgedrukte  kop “NTK ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2022/00096

Datum:

05-05-2022

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel
De bestreden reclame-uiting Het betreft een Instagram post van adverteerder voor Totosport. In de Instagram post is onder meer het volgende te zien en te lezen: “Toto Gesponsord Toto Sport Toto.nl Wie wint de wedstrijd? PSV Eindhoven X Maccabi Tel ...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2021/00349 - CVB

Datum:

10-05-2022

Uitspraak:

CVB Aanbeveling Bevestigd (=Aanbeveling)

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Herkenbaarheid reclame

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

(Financiele) dienstverlening
Het College van Beroep [10 mei 2022] 1.  De procedure […] 2.  De bestreden uitingen, de inleidende klacht en de beslissing van de Commissie 2.1. De bestreden uitingen De inleidende klacht is gericht tegen de zeven door de Commissie beschre...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2022/00042

Datum:

07-04-2022

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Kleding, schoenen en accessoires
De bestreden reclame-uiting Het betreft een reclame-uiting in een feed op Instragram, waarin een schoen is afgebeeld met daaronder de tekst: “farfetch Isabel Marant Shop de FARFETCH sale met kortingen tot 50% op designer items – voor beperkte t...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2022/00044

Datum:

31-03-2022

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel
De bestreden reclame-uiting Het gaat om een Instagram post van adverteerder. Op de Instagram post is onder meer te zien en te lezen: “Staatsloterij Gesponsord Bereken de nieuwe prijzenpot 2022 Speel bewust 18+ Rekenwonders! We hebben in 2022 de a...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2021/00281 - CVB

Datum:

06-04-2022

Uitspraak:

CVB Aanbeveling (gedeeltelijk) Bevestigd (=Aanbeveling (gedeeltelijk))

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Verpakking en etikettering

Voeding en drank
Het College van Beroep [6 april 2022] 1.  De procedure (…) 2.  De bestreden uiting, de inleidende klacht en de beslissing van de Commissie 2.1. De inleidende klacht is gericht tegen de volgende reclame-uitingen voor BenBits kauwgom: 1....
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2021/00312

Datum:

10-02-2022

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Voeding en drank
De bestreden reclame-uitingen Het betreft: A.        een post op Instagram van ‘maccieamsterdam’ met daarbij de tekst: “Happy meal time! Komen jullie langs. We zijn open tot 21.45 uur […..]” Bij deze foto is een afbeelding geplaatst...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2021/00411 - CVB

Datum:

11-11-2021

Uitspraak:

CVB Afwijzing Bevestigd (met wijziging gronden) (=Afwijzing)

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Uitzenden/ICT
Het College van Beroep [1 februari 2022] De bestreden uiting De klacht is gericht tegen een door Slam! op haar Instagramaccount geplaatste video betreffende de ‘Slam! Stare Challenge’. In de video zijn mannen te zien die proberen om een mi...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2021/00341

Datum:

21-09-2021

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Vervoer

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Vervoer
De bestreden reclame-uiting Het betreft een post op Instagram van Jaguar waarin de Jaguar I-PACE is afgebeeld, waarbij te zien is dat die auto met een laadsnoer aan een oplaadpunt is verbonden. Daarbij staat de tekst: “Paris to Rotterdam. 468 kilom...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2021/00324

Datum:

18-08-2021

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Persoonlijke verzorging en uiterlijk
De bestreden reclame-uitingen Het betreft Instagramstories van Tugce Odabas en een Instagrampost van haar waarin wenkbrauw wax van het merk Jowe wordt aangeprezen met daarbij telkens de bewering dat dit product 48 uur lang zorgt voor strakke wenkbrau...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2021/00178

Datum:

22-06-2021

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Huishouden en inrichting
De bestreden reclame-uiting Het betreft een advertentie op Instagram van Verisure waarin onder meer staat: “We zoeken huiseigenaren om ons alarmsysteem te testen”. In de advertentie bevindt zich een aanmeldknop naast de mogelijkheid van een swi...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2020/00533

Datum:

21-04-2021

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Reizen en toerisme
De bestreden reclame-uiting Het betreft twee video’s (vlogs) van de vlogger op YouTube, te weten: weekvlog 138, weekvlog 139. In de samenvatting van de klacht worden de relevante passages van de vlogs genoemd en deze zullen in het oordeel nader w...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2021/00042

Datum:

04-03-2021

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel
De bestreden reclame-uiting Het betreft een advertentie van Dr. Oetker op Instagram waarin staat: “Volg en win De hele maand december win je elke week… Droetkerpizza_nl Volg @DrOetkerPizza_nl en #win deze hele maand de lekkerste pizzaprijze...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2020/00568

Datum:

21-12-2020

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing) (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Persoonlijke verzorging en uiterlijk
De bestreden reclame-uiting Het betreft: 1)  de website yoursmilewhite.com/nl/ voor zover op (subpagina’s van) deze website: het product SmileWhite Bleekset kan worden besteld en hierbij staat dat dit € 49,95 kost met daarachter het doorg...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2020/00453

Datum:

08-12-2020

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Persoonlijke verzorging en uiterlijk
De bestreden reclame-uiting Het betreft een videopost op Instagram TV waarin verspreider het product Tanrevel bespreekt. De klacht Klager maakt bezwaar tegen de videopost, omdat daarin sprake is van reclame voor Tanrevel zonder dat dit wordt vermeld...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2020/00349

Datum:

08-12-2020

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Vastgoed

Motivatie:

Uitnodiging tot aankoop

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Vastgoed
De bestreden uiting Het betreft de website www.housify.io van InterReal. De bestreden gedeeltes van de website worden onder ‘de klacht’ nader gespecificeerd.   De klacht De klacht wordt als volgt samengevat. Housify.io wordt gepresenteerd...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2020/00464

Datum:

18-11-2020

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Kleding, schoenen en accessoires
De bestreden reclame-uiting Het betreft een Instagramadvertentie van Ted Baker, voor zover daarin staat: “Last chance End of Season SALE Up to 50% OFF* Final Reductions” “Okay, so our End of Season Sale is ending very soon. Shop now for up to...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2020/00289

Datum:

22-10-2020

Uitspraak:

RCC Aanbeveling (voor zover nodig)

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Uitzenden/ICT
De bestreden reclame-uiting Het betreft een advertentie van KPN met daarin de tekst: “Tijdelijk 2 kpn SuperWifi punten cadeau bij internet van KPN”.   Samenvatting van de klacht In de advertentie, op de website en in de actievoorwaarden ...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2020/00108 - CVB

Datum:

13-10-2020

Uitspraak:

CVB Aanbeveling Bevestigd (=Aanbeveling)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Verpakking en etikettering

Voeding en drank
Het College van Beroep [13 oktober 2020]   De bestreden uiting, de inleidende klacht en de beslissing van de Commissie De inleidende klacht is gericht tegen: (A) de verpakkingen van Fish Tales tonijn, (B) uitingen op www.stopfoutetonijn.nu in...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2020/00128

Datum:

30-07-2020

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing) (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Huishouden en inrichting
De bestreden reclame-uitingen Het betreft uitingen van DNFS op de website www.dfns.com en op haar Instagramaccount dnfs.official betreffende de duurzaamheid van het bedrijf en haar producten. Onder “De klacht” worden de uitingen nader gespecifi...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2020/00252

Datum:

21-07-2020

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Huishouden en inrichting
De bestreden uiting Het betreft een fragment uit de video op YouTube van 12 mei 2020, te zien vanaf 06:10, waarin vlogger verschillende ontvangen pakketten uitpakt en toont aan de kijker, waaronder een pakket van het merk À la. Onder de video, in de...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2020/00178

Datum:

14-07-2020

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Claims

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Voeding en drank
De bestreden reclame-uitingen Het betreft een Instagramadvertentie en de website shop.mycophilia.nl telkens voor zover in deze uitingen wordt gezegd: “Op dit moment is het belangrijk om aandacht te besteden aan uitgebalanceerde gezonde voedin...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2020/00184 - CVB

Datum:

09-07-2020

Uitspraak:

CVB Aanbeveling Bevestigd (met wijziging gronden) (= Aanbeveling)

Product/dienst:

Elektronische apparaten

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Elektronische apparaten
Het College van Beroep [8 juli 2020] De bestreden uiting, de inleidende klacht en de beslissing van de Commissie De klacht is gericht tegen de in het oordeel te omschrijven reclame-uiting van In Control. De klacht wordt als volgt samengevat. V...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2020/00144

Datum:

21-04-2020

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft een uiting op Instagram (story). Daarin staat onder “thecoldpressedjuicery 23u” de foto van een smoothie met daarbij de tekst: “   The ANTI-CORONA   smoothie now in stores!! Super immunity fighter and ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2020/00139

Datum:

21-04-2020

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Persoonlijke verzorging en uiterlijk
De bestreden reclame-uiting Het betreft een gesponsord filmpje van Dettol Nederland op Instagram, met als onderwerp “6 stappen om de verspreiding te helpen stoppen van respiratoire virussen”. Meer specifiek gaat het om ‘stap 5’, die luidt: ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2020/00071

Datum:

09-03-2020

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een post op het Instagramaccount van “tigerelise” waarin staat, voor zover hier van belang: “Ik heb onlangs de ’22 wekenprik’ gehaald. Een inenting die mijn babyboys de eerste paar maanden tegen kin...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2020/00033

Datum:

20-02-2020

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Recreatie, amusement, cultuur en sport
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een uiting op Instagram, waarin onder meer staat: “DUTCH VALLEY 2020 VOOR € 10 · 9 augustus 2020 · Recreatiegebied · Spaarnwoude ·”, en de tekst: “dutchvalleyfestival Dit kan bijna niet waar zijn...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00728

Datum:

19-12-2019

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Kleding, schoenen en accessoires
De bestreden reclame-uiting Het betreft een advertentie van Oslo Brands op Instagram waarin een broek, de SWAT Pants, wordt aangeprezen. In de reclame-uiting staat onder meer: “SWAT Pants Waterdicht, levensbestendig en zo gemakkelijk schoon te make...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2019/00696

Datum:

20-12-2019

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Voeding en drank
De bestreden uiting Het betreft een vlog op Youtube (van bijna 26 minuten), waarin vlogger te zien is terwijl hij Hoeksche Hoeve bezoekt en het productieproces van de door Hoeksche Hoeve vervaardigde ‘Boerderijchips’ volgt. Onder de video, in de ...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2019/00669

Datum:

10-12-2019

Uitspraak:

RCC Aanbeveling (voor zover nodig)

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Reizen en toerisme
De bestreden uiting Het betreft een uiting op Instagram, waarin verweerder te zien is op een zogeheten ‘paddle board’ in een tropisch landschap met een heldere zee, een palmenstrand(je), aanlegsteiger en twee tropische hutjes. Boven de afbeelding...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2019/00648 - CVB

Datum:

17-12-2019

Uitspraak:

CVB Aanbeveling(gedeeltelijk) Bevestigd (met wijziging gronden) (=Aanbeveling (gedeeltelijk))

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Voeding en drank
Het College van Beroep [17 december 2019] De bestreden uitingen, de inleidende klacht en de beslissing van de Commissie De klacht betreft diverse mededelingen van The Flower Farm in reclame-uitingen over of in verband met palmolie. Voor zover in...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2019/00576

Datum:

17-10-2019

Uitspraak:

VT zonder aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Reizen en toerisme
De bestreden reclame-uiting Het betreft een post van verweerder sub 2 op Instagram waarin onder meer staat: “Hocus pocus pilatus pas ik wilde dat het altijd weekend was ? Lekker in Antwerpen, nachtje weg dat jij morgen ook kunt winnen! @hotelsnl @n...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2019/00570

Datum:

09-10-2019

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Elektronische apparaten

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Elektronische apparaten
De bestreden uiting Het betreft een uiting op Instagram.  Daarin vertelt verweerder sub 1 dat hij zijn telefoon heeft laten vallen. Hij zegt onder meer: “Scherm kapot”, (…), “m’n beeldscherm deed dus helemaal error, maar Fixers is de uitko...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2019/00470

Datum:

14-08-2019

Uitspraak:

VT zonder aanbeveling

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een advertentie van M1 Med Beauty op Instagram waarin onder meer staat: “20% korting op alle injectables” en “M1 Med Beauty in Amsterdam gaat op 15 juli open. Om dit te vieren bieden wij de ee...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00243

Datum:

16-05-2019

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

(Niet)-commerciele reclame
De bestreden reclame-uitingen Het betreft verschillende door klager bedoelde uitingen binnen de campagne “Victim Fashion, created by accident” van ProRail. De campagne is op 4 april 2019 tijdens een fashion event gelanceerd met de presentatie van...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2018/00894

Datum:

11-02-2019

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiereclame voor het kansspel “TOTO”. Daarin treden de rapper “Donnie” als “Koning TOTO” en voetbalanalist “Johan Boskamp” op. Koning TOTO, met kroon, zittend op een troon, rapt: “Ein...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2018/00370

Datum:

30-05-2018

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een advertentie op Instagram waarop een vrouw is te zien die langs een weg aan het liften is met daaronder onder meer de tekst: “Gezonde mannen gezocht voor deelname aan een geneesmiddelenonderzoek.”...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2018/00070

Datum:

21-03-2018

Uitspraak:

RCC (gedeeltelijke) toewijzing zonder aanbeveling

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

Uitzenden/ICT
De bestreden reclame-uitingen Het betreft de volgende uitingen: 1. Een uiting op http://www.appmakenonline.nl/app-maker. Daarin staat onder meer: “En natuurlijk kun je ook eigen functionaliteit toevoegen zoals: een newswall, push notificaties, book...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2017/00663

Datum:

31-10-2017

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Uitzenden/ICT
De bestreden reclame-uiting Het betreft twee versies van de televisiecommercial van Robin Mobile. In de langere versie wordt door de voice-over gezegd: “Wát nou, buiten je bundel gaan. Bij Robin Mobile kán dat gewoon niet. Je krijgt onbeperkt MB...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2017/00518

Datum:

02-10-2017

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

Voeding en drank
De bestreden uiting Het betreft een zogeheten ‘post’ op Instagram die bestaat uit een foto en een begeleidende tekst. Op de foto is model Doutzen Kroes te zien terwijl zij op een trap zit in een ogenschijnlijk huiselijke omgeving. Onder de foto s...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2017/00387/I

Datum:

19-06-2017

Uitspraak:

VT zonder aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Digitale marketing communicatie

Voeding en drank
De bestreden uiting Het betreft een op YouTube gepubliceerde video waarin de vlogger onder meer vertelt welke afweging zij heeft gemaakt tussen borstvoeding en flesvoeding. Beide opties zijn volgens haar heel gezond. Vervolgens legt zij uit dat zij h...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2016/00896

Datum:

23-12-2016

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Herkenbaarheid reclame

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden uiting Het betreft een op YouTube geplaatst videoverslag van Mascha Feoktistova (een bekende vrouwelijke vlogger/YouTuber, hierna te noemen: Feoktistova) met de titel “Iets aan mijn gezicht laten doen” waarin onder meer is te zien da...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00079

Datum:

17-03-2016

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

Huishouden en inrichting
De bestreden reclame-uitingen Het betreft: 1)  een op 15 januari 2016 via een YouTube kanaal geplaatste vlog (nr 425) waarin onder meer is te zien hoe een bekende vrouwelijke vlogger, hierna te noemen: de vlogger, een winkel van Swiss Sense bezoek...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2016/00025

Datum:

08-02-2016

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Uitzenden/ICT
De bestreden reclame-uiting Het betreft de televisiecommercial “omdathetkan” waarin reclame wordt gemaakt voor het nieuwste 4G netwerk van Tele2.   De klacht In de reclame-uiting wordt de zin “eindeloos instructiefilmpjes kijken” gebruikt. K...
Bekijk uitspraak