a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/01230

Datum:

20-04-2009

Uitspraak:

Openbare aanbeveling

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Drukpers/tijdschriften

Beslissing van de Reclame Code Commissie

De bestreden reclame-uitingen

Adverteerder maakt op de website http://www.pzc.nl/regio/zeeland/ reclame met de tekst: “10 kg eraf zonder moeite. De afslanksensatie uit Hollywood! Druppel u slank met Slimming Drops”. Achter deze tekst staat de link www.slimmingdrops.nl. Door op deze link te klikken opent zich een scherm van de website http://www.slimmingdrops.nl/index-oud.html waarop onder meer staat: “revolutionaire afslankdruppels”, “waarom helpt Slimming Drops zo goed?”, “Slimming Drops stimuleert de vetverbranding, optimaliseert de spijsvertering en vermindert de opname van vet door het lichaam. Maar – en dat is de crux – het bevat tevens extracten die het energieniveau van het lichaam stimuleren en de stofwisseling reguleren” en “Het product is gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten en is bewezen veilig voor de gezondheid.”

Op de website http://www.slimmingdrops.nl/ staat onder meer: ”Waarom helpt Slimming Drops zo goed?” en “Slimming Drops stimuleert de vetverbranding, helpt de spijsvertering en vermindert de opname van vet door het lichaam. Maar -en dat is de crux- het bevat tevens extracten die het energieniveau van het lichaam stimuleren en de stofwisseling bevorderen. Ook helpen de druppels bij het behoud van een goede vochtbalans. De mix van extracten zorgt ervoor dat u op een evenwichtige wijze kunt afvallen. En – niet onbelangrijk – het gebruik van Slimming Drops is veilig. Er zijn geen neveneffecten.”

De klacht

De Slimming Drops zijn een combinatie van een cafeïnebom (maté thee, Guarana, co-
la noot en groene thee), twee diuretica (java thee en grote wolfsklauw), een drastisch
laxeermiddel (vuilboom), een plant die op de schildklier werkt (blaasjeswier) en verder aardpeer en Panax ginseng. Het product bevat niets dat de vetverbranding stimuleert, de spijsvertering optimaliseert of de opname van vet door het lichaam vermindert. Bovendien is het geen gezond product. Om die reden is de uiting misleidend.

De Keuringsraad KOAG/KAG

De uiting valt onder de competentie van de KAG maar is niet aan de KAG voorgelegd en niet voorzien van een geldig toelatingsnummer. De uiting zou niet door de KAG zijn goedgekeurd, omdat de claims, waarin wordt gezinspeeld op de snelheid en mate van gewichtverlies, in strijd zijn met artikel 12 b van de Europese Verordening voor Voedings- en Gezondheidsclaims voor Levensmiddelen, artikel 6:194 BW en de artikelen 7 en 22 van de Code voor de Aanprijzing van Gezondheidsproducten.

Het verweer

Naar aanleiding van de vorige klacht heeft adverteerder de tekst op de website aangepast. Daardoor wordt op de website http://www.slimmingdrops.nl niet meer geadverteerd op de wijze waarover door klaagster was geklaagd. Omdat adverteerder benieuwd was of de aanpassing enig effect zou hebben op de marketingdoelstellingen, heeft adverteerder de URL http://www.slimmingdrops.nl/index-oud.html gemaakt. Deze URL kon alleen via een advertentie op Google worden geopend. Omdat in een enkele advertentie nog abusievelijk naar die URL werd verwezen, heeft klaagster de oude versie van de tekst aangetroffen. Deze is inmiddels verwijderd.

De repliek

Kern van de klacht is dat de Slimming Drops worden beschreven als werkzaam en veilig. Dat staat zowel in de oude als de nieuwe tekst. De Slimming Drops zijn geen van beide.

Het oordeel van de Commissie

1. Vooropgesteld wordt dat klaagster reeds eerder een klacht heeft ingediend tegen een reclame-uiting voor Slimming Drops van adverteerder. Die klacht heeft geleid tot een op 14 mei 2008 uitgesproken beslissing die bekend is onder nummer 08.0125. In die beslissing heeft de Commissie, kort samengevat, geoordeeld dat adverteerder de in de uiting aan Slimming Drops toegeschreven werking niet aannemelijk heeft gemaakt en dat de uiting daarom in strijd was met artikel 7 Nederlandse Reclame Code (NRC) nieuw. De Commissie is van oordeel dat adverteerder ook thans deze werking niet aannemelijk heeft gemaakt. De Commissie blijft derhalve bij haar vorige beslissing over de Slimming Drops. Die beslissing is voor deze zaak nog actueel, omdat adverteerder door middel van een speciale URL de oude versie van de website openbaar is blijven maken.

2. Ook de nieuwe versie van de website (http://www.slimmingdrops.nl) bevat naar het oordeel van de Commissie onjuiste informatie over de van het gebruik van de Slimming Drops te verwachten resultaten. In de nieuwe uiting staat immers met zoveel woorden dat het product zo goed werkt, omdat het de vetverbranding stimuleert, de spijsvertering helpt en de opname van vet vermindert. Ook dit is niet aannemelijk gemaakt. Daardoor geeft adverteerder onjuiste informatie over een van de voornaamste kenmerken van het product als bedoeld in artikel 8.2 onder b van de Nederlandse Reclame Code, te weten de van het gebruik van het product te verwachten resultaten. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw).

3. Of adverteerder terecht beweert dat het product veilig is, behoeft geen nadere behandeling, nu de beide reclame-uitingen reeds op grond van het voorgaande oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw) zijn.

4. Aangezien de Commissie, naar aanleiding van de eerder ingediende klacht, adverteerder op 14 mei 2008 heeft aanbevolen om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken voor de Slimming Drops en adverteerder desondanks de slimming drops als werkzaam blijft aanprijzen, heeft de Commissie besloten deze uitspraak openbaar te maken.

De beslissing

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de gewraakte reclame-uitingen in strijd met artikel 7 NRC (nieuw). De Commissie beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voorts maakt de Commissie deze uitspraak openbaar.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken