a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2010/00895

Datum:

24-12-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden uiting

           

Het betreft de Nieuwsbrief voor ouders/verzorgers betreffende het Nationaal Schoolontbijt, een landelijk evenement dat in de eerste week van november 2010 wordt georganiseerd op basisscholen.

 

De klacht

 

De nieuwsbrief, die door de basisschool aan de kinderen van klaagster is meegegeven, bevat niet alleen informatie over het Nationaal Schoolontbijt, maar ook reclame voor halvarine van Gouda’s Glorie, halfvolle melk van Campina, smeerkaas van ERU, pindakaas en aardbeienjam van Fair Trade Original, chocoladevlokken van Venz en fruitstroop van Frutesse. Per product is telkens één merknaam genoemd. Naar de mening van klaagster past en mag deze wijze van  reclamemaken niet bij een publiek gefinancierd orgaan als een basisschool.

Bovendien is de nieuwsbrief, die de voor kinderen aantrekkelijke vorm van een    boterham heeft, niet in een gesloten enveloppe aan de schoolkinderen meegegeven, zodat ook de kinderen met deze reclame geconfronteerd (kunnen) worden. Klaagster zou geen bezwaar maken tegen de nieuwsbrief indien per product meerdere merken naast elkaar zouden worden vermeld.

 

Het verweer

 

De nieuwsbrief bevat informatie over het Nationaal Schoolontbijt en over de feitelijke samenstelling ervan. De namen en merken die worden genoemd zijn van de partners die het Nationaal Schoolontbijt steunen met het beschikbaar stellen van producten. Behalve de feitelijke samenstelling (de producten) worden ook de voedingskundige samenstelling en eventuele allergeneninformatie gecommuni-ceerd. Alle nieuwsbrieven, voor ouders maar ook voor deelnemende bakkers en docenten, zijn in boterhamvorm en zijn geen van alle gericht op kinderen. De nieuwsbrief voor de ouders wordt onder verantwoordelijkheid van de scholen meegegeven naar huis. De nieuwsbrief is getoetst aan het Convenant “Scholen voor primair en voortgezet onderwijs en sponsoring”.

 

De mondelinge behandeling

 

Klaagster handhaaft haar standpunt en voegt daaraan toe, dat de nieuwsbrief met daarin specifieke per product genoemde merken niet kan worden opgevat als voorlichting.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie acht niet aannemelijk geworden dat de nieuwsbrief door zijn vorm­geving speciaal op kinderen zou zijn gericht. Deze nieuwsbrief bevat informatie over het landelijke evenement Het Nationaal School­ontbijt in het algemeen en over de tijdens dit evenement aangeboden producten, te weten brood, halvarine, halfvolle melk, smeerkaas, pindakaas, chocoladevlokken, gekookt ei, fruitstroop en aardbeienjam. Met uitzondering van het brood en het ei staat bij elk product een merknaam vermeld. Door de ver­melding van de merknamen heeft de nieuwsbrief niet alleen een voorlichtend karakter, maar kan deze mede worden aangemerkt als reclame-uiting voor de betreffende merken.

 

Krachtens artikel 12 van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV) is het verboden op scholen voor primair onderwijs reclame te maken voor een voedings­middel, tenzij sprake is van een voorlichtende reclamecampagne die plaatsvindt met instemming van de overheid en/of een andere erkende autoriteit op het terrein van voeding, gezondheid en/of beweging.

 

In de nieuwsbrief wordt Patricia Schutte van het Voedingscentrum geciteerd die meedeelt: “Het Voedingscentrum vindt ontbijten vooral een goede gewoonte die het beste op jonge leeftijd kan worden aangeleerd. Daarom verdient Het Nationaal Schoolontbijt 2010 onze instemming.” Het vrijwel volledig door de overheid gefinan­cierde Voedingscentrum (voluit Stichting Voedingscentrum Nederland) kan worden beschouwd als een in artikel 12 RVV bedoelde autoriteit op het gebied van voeding en gezondheid. Gelet hierop betreft Het Nationaal Schoolontbijt en de daarvan deel uitmakende nieuwsbrief naar het oordeel van de Commissie een toegelaten voor­lichtende reclamecampagne. Dat in de nieuwsbrief ook reclame voor specifieke merkproducten staat, kan derhalve niet in strijd met artikel 12 RVV worden geacht. Overigens betreft deze reclame producten die (mede) bestemd zijn voor het ontbijt en die daarom onder de reikwijdte van de actie Het Nationaal Schoolontbijt vallen.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken