a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Bezorgdiensten

Dossiernr:

2015/01156

Datum:

15-12-2015

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Bezorgdiensten

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de reclamefolder “Bomvol” van bol.com, die toegevoegd was aan een door klager bij bol.com geplaatste bestelling.

 

De klacht

Klager heeft op 24 juli 2015 per e-mail aan bol.com laten weten dat hij geen reclame per post wil ontvangen. Op 26 oktober 2015 heeft klager toch een reclamefolder ontvangen die door adverteerder in een door klager besteld pakket is gedaan. Omdat de folder in een geadresseerde doos zat, is volgens klager sprake van geadresseerde reclame. Bol.com heeft klager desgevraagd laten weten het hiermee niet eens te zijn.

 

Het verweer

Mede op grond van (overgelegde) correspondentie met klager gaat Bol.com ervan uit dat klager vindt dat is gehandeld in strijd met artikel 14 van de Code brievenbusreclame, huissampling en direct response advertising (CBR). Bol.com is van mening dat de CBR niet van toepassing is en voert daartoe het volgende – kort samengevat – aan.

In de CBR (artikel 1) wordt onder brievenbusreclame verstaan: reclame die via brievenbus of postbus wordt verspreid en geen geïntegreerd deel uitmaakt van een ander medium. De reclamefolder die bol.com heeft verzonden maakt geïntegreerd deel uit van het pakket dat klager heeft ontvangen naar aanleiding van zijn bestelling en betreft daarom geen brievenbusreclame. Ook is de folder niet via brievenbus of postbus verspreid. De folder zat in een door PostNL vervoerd pakket dat te groot was om via de brievenbus bezorgd te worden. Ook op grond hiervan is geen sprake van brievenbusreclame en is de CBR niet van toepassing. Verder is de CBR bedoeld om reclame die op zichzelf staat en niet met iets geïntegreerd is, te voorkomen indien de geadresseerde heeft meegedeeld die reclame niet te willen ontvangen. In dit geval is sprake van reclame die wordt verzonden bij een bestelling en bestaat er een relatie tussen de geadresseerde en de verspreider van de folder. Ten slotte is van belang, aldus bol.com, dat klager niet schriftelijk maar per e-mail heeft meegedeeld dat hij geen geadresseerde reclame wenst te ontvangen. Daarmee is niet voldaan aan de eis zoals die is gesteld in artikel 14 CBR.

 

Het oordeel van de Commissie

1. Klager maakt bezwaar tegen de ontvangst van een reclamefolder van bol.com die in een door klager besteld pakket is gedaan, omdat klager zegt bij e-mail van 24 juli 2015 aan bol.com te hebben meegedeeld geen reclame per post te willen ontvangen. De Commissie vat deze klacht aldus op dat volgens klager door bol.com in strijd met artikel 14 (juncto artikel 1) CBR geadresseerde brievenbusreclame aan klager is toegezonden.

Artikel 14 CBR luidt: “Indien een ontvanger schriftelijk heeft meegedeeld geen geadresseerde reclame te willen ontvangen dient de opdrachtgever ervoor te zorgen dat deze wens zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen een termijn van drie maanden na ontvangst van het verzoek, zonder restrictie ingewilligd wordt.”

2. De klacht kan niet slagen. Op grond van artikel 1 sub a CBR is sprake van brievenbusreclame in de zin van deze code bij reclame die, geadresseerd of ongeadresseerd, via brievenbus of postbus wordt verspreid en geen geïntegreerd deel uitmaakt van een ander medium. In het onderhavige geval bevond de reclamefolder van bol.com zich samen met de door klager bestelde producten in een pakket. Daardoor maakte de folder geïntegreerd deel uit van dat bestelde pakket. Bovendien blijkt het pakket niet via de brievenbus maar door een pakketbezorger te zijn verspreid.

3. Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken