a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2015/01100

Datum:

10-12-2015

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een reclamefolder van bol.com, waarin – voor zover hier van belang – staat:

“Echt herfstweer? Goed excuus om te gamen! Terwijl buiten de herfststorm het laatste blad van de bomen blaast en met bakken uit de hemel komt, installeer jij je binnen voor je tv of computer met de nieuwste games. Of je nou een Wii U, Xbox of Playstation hebt, voor elk console zijn er toppers verkrijgbaar”.

Daaronder staan een aantal games afgebeeld, waaronder de PS 3 Lego Jurassic World met daarnaast de tekst:

“Lego Jurassic World.

Beleef alle vier de Jurassic-films opnieuw.

Vanaf 29,99”.

 

De klacht

In de folder wordt geadverteerd met een dvd van Lego Jurassic World, geschikt voor Playstation 3 (hierna: PS 3) met een vanafprijs van € 29,99. Toen klaagster de website van adverteerder bezocht kwam zij er achter dat dit de prijs was voor de dvd, geschikt voor een PC. De prijs voor de dvd voor de PS 3, zoals afgebeeld in de folder bedraagt € 49,99. Hoewel er in de uiting ‘vanaf’ staat, acht klaagster de uiting misleidend. Vooral omdat het om een product voor kinderen gaat. Voor het zoontje van klaagster was het lastig te begrijpen dat de dvd in werkelijkheid € 20,- duurder was dan in de uiting staat vermeld.

 

Het verweer

Volgens het Europese Hof van Justitie is het enkel vermelden van een vanaf-prijs op zichzelf niet misleidend. Zeker niet wanneer de genoemde vanaf-prijs op de waarheid berust, zoals in deze uiting het geval is. De laagste prijs waarvoor de Lego Jurassic World game wordt aangeboden is ook echt € 29,99. Deze prijs geldt voor de PC-versie. De prijs van de versie voor  PS 3 (die in de uiting staat afgebeeld) ligt hoger. Dat adverteerder ervoor heeft gekozen om een afbeelding van de Lego Jurassic World game, geschikt voor PS 3 te plaatsen, maakt haar wijze van adverteren niet misleidend. Alle games waarvoor adverteerder in de bestreden uiting adverteert zijn namelijk beschikbaar in verschillende versies, welke versies geschikt zijn voor andere consoles. Van adverteerder kan niet gevraagd worden om in de folder per game van alle verschillende beschikbare versies een afbeelding in de advertentie te plaatsen en/of daarbij de verschillende prijzen te vermelden. Daarvoor is de ruimte van het betreffende communicatiemedium te beperkt. Adverteerder heeft in de uiting voldoende duidelijk gemaakt dat de genoemde ‘vanaf prijs’ van € 29,99 niet per se geldt voor de afgebeelde versie van de Lego Jurrassic World game. De mededelingen bij de advertentie “Lego Jurrassic World, Beleef alle vier de Jurrassic- films opnieuw” en “vanaf 29,99 zijn zo algemeen gesteld, dat voor de gemiddelde consument duidelijk is dat de afgebeelde game voor PS 3 dient als voorbeeld. Zeker nu de tekst in de uiting “of je nou een Wii U, Xbox of Playstation hebt, voor elk console zijn er toppers verkrijgbaar” duidelijk maakt dat er verschillende versies beschikbaar zijn voor de in de folder getoonde games. Dit wordt nóg duidelijker gemaakt door in de uiting bij de advertenties voor verschillende games steeds een afbeelding van een game geschikt voor een andere console te plaatsen.

Hoewel de Lego Jurassic World game ook geschikt is voor kinderen, richtte de folder zich in verband met het aankomende seizoen (sinterklaas en kerst) juist op volwassenen omdat zij voornamelijk bestellingen bij adverteerder plaatsen en vervolgens bij aflevering van hun bestelling de betreffende folder ontvingen en/of de folder via de bol.com website hebben geraadpleegd.

 

Het oordeel van de Commissie

Niet in geschil is dat de prijs van de in de uiting afgebeelde dvd voor PS 3 Lego Jurassic World € 49,99 bedraagt en dat de in de uiting genoemde vanafprijs van € 29,99 de prijs is van een versie die geschikt is voor de PC. De Commissie is van oordeel dat dit onvoldoende duidelijk uit de uiting blijkt, terwijl het gebruikte medium (reclamefolder) daartoe voldoende ruimte biedt. Door een vanafprijs van € 29,99 te noemen direct naast de afbeelding van een spel voor een console waarvoor deze prijs niet geldt, zal de gemiddelde consument in verwarring raken. Deze verwarring wordt niet weggenomen door de volgende tekst: “Of je nou een Wii U, Xbox of Playstation hebt, voor elk console zijn er toppers verkrijgbaar”. Hierdoor zal de gemiddelde consument denken dat de genoemde vanafprijs tenminste behoort bij één van de drie genoemde consoles. De vanafprijs slaat echter op de PC-versie en niet op de prijs voor de versie voor één van de genoemde consoles.

Gelet op het voorgaande acht de Commissie de uiting onduidelijk ten aanzien van de prijs als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken