a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

detailhandel (supermarkt etc.)

Dossiernr:

2014/00567

Datum:

01-09-2014

Uitspraak:

VT (zonder opleggen aanbeveling)

Product/dienst:

detailhandel (supermarkt etc.)

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de volgende zinsnede zoals vermeld bij het door klager bestelde product (een GoPro HD Hero 3+ Black Edition) en opgenomen in de bevestiging ervan:

“Voor zondag 23:00 uur besteld, maandag in huis”. 

De klacht

Klager stelt dat adverteerder klanten heeft misleid door op haar website levertijden te vermelden die niet worden gehaald.

Het verweer

Namens adverteerder is onder meer het volgende meegedeeld.

Uit nader onderzoek is gebleken dat klager het bestelde product niet zoals vermeld op maandag maar op dinsdag heeft ontvangen. In een incidenteel geval behaalt bol.com niet de door haar gestelde levertijd. Naar aanleiding van een vergelijkbare eerdere klacht over een niet door bol.com nagekomen levertijd bij een ander product (2013/00531A) heeft de Commissie, gelijk het College van Beroep, bol.com reeds aanbevolen niet meer op een dergelijke manier reclame te maken. Bol.com heeft daarop, zoals met de afdeling Compliance van de Stichting Reclame Code afgesproken, per augustus jl. haar website aangepast (eerder was vanwege technische redenen niet mogelijk) door een voorbehoud te plaatsen bij de te vermelden levertijden. De onderhavige klacht ziet op de periode voorafgaand aan de per augustus aangepaste website.

Het oordeel van de voorzitter

In dossier 2013/00531A heeft het College van Beroep reeds naar aanleiding van een vergelijkbare klacht geoordeeld dat de mededeling “Vandaag besteld voor 23.00 uur, morgen in huis”, ook in de context van de gehele uiting onvoldoende duidelijk maakt dat dit niet in alle gevallen zal worden waargemaakt.

Ingevolge artikel 33 lid 1 van het Reglement betreffende de Reclame Code Commissie en het College van Beroep (hierna het Reglement), vraagt de afdeling Compliance aan degene wiens reclame in strijd is bevonden met de Nederlandse Reclame Code of hij gevolg wenst te geven aan de aanbeveling. Adverteerder heeft de afdeling Compliance naar aanleiding van bovengenoemd dossier aangegeven haar website aan te passen en deze aanpassingen in augustus 2014 te hebben gerealiseerd. Bovenstaande laat echter onverlet dat de gewraakte uiting in strijd met de Nederlandse Reclame Code is zolang deze niet is aangepast.

Nu vaststaat dat adverteerder de in de uiting gestelde levertermijn, te weten: “Voor zondag 23:00 uur besteld, maandag in huis”, niet in alle gevallen kan waarmaken en enig voorbehoud daarbij ontbreekt, is er naar het oordeel van de voorzitter sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

De voorzitter is van oordeel dat adverteerder aannemelijk heeft gemaakt dat zij passende maatregelen heeft genomen om de bestreden uitinge(n) te laten voldoen aan de Nederlandse Reclame Code en ziet in gevolge artikel 12 lid 5 van het Reglement aanleiding te bepalen dat geen (nieuwe) aanbeveling nodig is.

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC en bepaalt in gevolge artikel 12 lid 5 van het Reglement dat geen (nieuwe) aanbeveling nodig is.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken