a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2014/00607

Datum:

07-10-2014

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de website www.winltd.com, waarbij de klacht is toegespitst op de aanprijzing

van de producten BioLean en Flexibility. Op de website stond ten tijde van het indienen van de klacht met betrekking tot BioLean onder meer:

“BioLean is een voedings- en kruidensupplement om u te helpen uw gewicht op peil te houden, uw eetlust in bedwang te houden en extra energie te krijgen. (…) Belangrijke ingrediënten zoals Advantra Z® citrus aurantium, guaranazaadextract en groene-theebladerenextract werken samen aan een goede stofwisselingsnelheid, ondersteunen de thermogenese en helpen het glucose-/vetmetabolisme. (…) BioLean kan:

• helpen uw gewicht op peil te houden

• de eetlust in bedwang houden

• een normaal vet-/glucosemetabolisme in stand helpen houden

• een goede verhouding tussen de spiermassa en de totale lichaamsmassa helpen te bereiken, samen met regelmatige lichaamsbeweging

• de stofwisselingssnelheid of thermogenese ondersteunen (…)

BioLean is een voedingssupplement zonder ephedra voor gewichtsvermindering, onderdrukking van de eetlust en meer energie. BioLean bevat een geheel eigen synergetisch mengsel van natuurlijke kruidenextracten en aminozuren van farmaceutische klasse, die een veelzijdige aanpak van vetverlies bevorderen. Belangrijke ingrediënten zoals Advantra Z®‚ guaranazaadextract, extract van groene-theebladeren en L-carnitine werken samen aan verhoging van de stofwisselingssnelheid en stimulatie van vetverlies door het opvoeren van de snelheid van thermogenese en lipolyse. (…) BioLean kan:

• gewichtsverlies bevorderen

• helpen bij het op gewicht blijven

• de eetlust onderdrukken (…)

• de lipolyse of vetafbraak bevorderen (…)

• de stofwisselingssnelheid of thermogenese versterken”.

Met betrekking tot Flexibility stond op de website onder meer:

“Flexibility is rijk aan vitamines en mineralen die bijdragen aan de botten en het kraakbeen. Vitamine D en zink zijn van belang voor sterke beenderen. Vitamine C draagt bij aan de collageenvorming van belang voor het bindweefsel. Vitamine C is ook van belang voor het kraakbeen. (…) Flexibility kan:

• Helpen bij het in stand houden van collageen, kraakbeen en bindweefsel

• Bijdragen aan een optimale sterkte van de botten (…)

 

Twee belangrijke aminozuren die zijn aangewend in Flexibility bestaan uit glycine en histidine. Van deze aminozuren is bekend dat ze de neuromusculaire beheersing bevorderen en ook gezonde, soepele gewrichten handhaven. Borium, ook een onmisbaar ingrediënt, is essentieel voor de bescherming van gewrichten en vitamine E is toegevoegd ter verzachting van spierkrampen geassocieerd met intensieve lichaamsbeweging of dagelijkse inspanningen. (…) Flexibility kan:

• helpen bij het in stand houden van gezonde gewrichten en de bijbehorende weke delen

• zorgen voor een maximale gezondheid van de botten door toegenomen behoud van calcium en magnesium

• de soepelheid van de gewrichten bevorderen

• dagelijkse spierkrampen verzachten”.

De klacht

Klaagster meende op grond van de bestreden uiting dat zij dankzij het product BioLean zou afvallen en dat dit product haar eetlust zou remmen. Van het product Flexibility verwachtte zij minder last van haar gewrichten te krijgen en soepeler te worden. Klaagster heeft echter geen enkel resultaat van de producten gemerkt en acht om die reden de uiting misleidend.

Het verweer

Op het standpunt van adverteerder zal hierna, voor zoveel nodig, worden ingegaan.

Het oordeel van de voorzitter

1) De voorzitter constateert dat adverteerder de klacht niet inhoudelijk heeft weersproken. Kort gezegd komt haar standpunt erop neer dat de klacht betrekking heeft op producten die niet voor de Nederlandse markt zijn bestemd. De op die producten betrekking hebben reclame-uitingen zijn bedoeld voor de Amerikaanse consument. Adverteerder verwijst naar de URL van een website die wel is bedoeld voor de Nederlandse markt en waarop uitsluitend informatie zal staan die geschikt is voor de Nederlandse consument. Het voorgaande neemt echter niet weg dat de reclame-uiting waartegen klaagster bezwaar maakt in de Nederlandse taal is gesteld en het kennelijk mogelijk maakte dat zij de onderhavige producten kon bestellen. De bestreden uiting wordt om die reden geacht mede op de Nederlandse consument te zijn gericht. Dat dit kennelijk niet de bedoeling van adverteerder was, doet daaraan niet af.

2) De uiting bevat diverse beweringen omtrent de gunstige resultaten die men van het gebruik van BioLean en Flexibility voor de gezondheid mag verwachten. De door klaagster bestreden beweringen dienen als gezondheidsclaims in de zin van de EU-verordening inzake voedings- en gezondheidsclaims voor levensmiddelen nr. 1924/2006 (verder: de Claimsverordening) te worden aangemerkt. Bij EU-verordening nr. 432/2012 van 16 mei 2012 is – ter uitvoering van (artikel 13 van) de Claimsverordening – een lijst van toegestane gezondheidsclaims voor levensmiddelen vastgesteld. De voorzitter constateert dat de bestreden gezondheidsclaims voor BioLean niet op de lijst met goedgekeurde claims staan. Wel merkt de voorzitter op dat ten aanzien van BioLean wordt vermeld dat dit product guaranazaadextract bevat. Met betrekking tot dit ingrediënt zijn claim vermeldingen gedaan die voor een deel betrekking hebben op de geclaimde werking van BioLean. De voorzitter constateert dat deze claims thans nog “on hold” staan. De voorzitter zal op grond daarvan de uiting wegens het gebruik van de bestreden claims toetsen aan de artikelen 7 en 8 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu adverteerder tegenover de gemotiveerde klacht dat BioLean geen werking heeft het tegendeel niet aannemelijk heeft gemaakt, gaat de uiting gepaard met onjuiste informatie ten aanzien van de resultaten die van het gebruik van BioLean zijn te verwachten, als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code.

 

Omdat de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de voorzitter de uiting ten aanzien van BioLean misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

3) Ten aanzien van Flexibility oordeelt de voorzitter dat is gebleken dat dit product nutriënten bevat ter zake waarvan gezondheidsclaims mogen worden gedaan. Deze betreffen de bijdrage aan de normale collageenvorming voor de normale werking van de botten (Vitamine C) respectievelijk bijdragen aan de instandhouding van normale botten (Vitamine D en zink). De voorzitter vermeldt hier de officiële voorbeeldbewoordingen. Voorts blijkt uit de

overgelegde ingrediëntenlijst dat deze nutriënten in aanzienlijke mate in het product aanwezig zijn. Gelet hierop ziet de voorzitter geen aanleiding de claim dat Flexibility helpt bij het in stand houden van collageen, kraakbeen en bindweefsel onvoldoende gefundeerd te achten. Deze claim sluit ook in voldoende mate aan bij genoemde officiële voorbeeldbewoordingen.

In zoverre kan de klacht niet slagen.

4) Het voorgaande ligt anders ten aanzien van de claim dat Flexibility bijdraagt aan een “optimale sterkte” van de botten. Deze claim heeft naar het oordeel van de voorzitter voor de consument een wezenlijk verdergaande strekking dan de officiële voorbeeldbewoordingen en is om die reden in strijd met artikel 10 lid 1 Claimsverordening. Ook de hierna te noemen claims vallen naar het oordeel van de voorzitter buiten het bereik van de officiële voorbeeldbewoordingen en zijn derhalve eveneens in strijd met genoemd artikel:

• helpen bij het in stand houden van gezonde gewrichten en bijbehorende weke delen

• maximale gezondheid van de botten

• de soepelheid van de gewrichten bevorderen

Dit oordeelt impliceert dat adverteerder artikel 2 NRC heeft overtreden.

De beslissing van de voorzitter

Op grond van hetgeen onder 1) en 2) is vermeld acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Op grond van hetgeen onder 4) is vermeld acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met artikel 2 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Ten aanzien van hetgeen onder 3) is vermeld wijst de voorzitter de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken