a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Kleding, schoenen en accessoires

Dossiernr:

2015/01048

Datum:

09-11-2015

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

De bestreden uitingen

Het betreft de volgende door bol.com aan klager verzonden e-mailberichten:

a. bevestiging van 18 september 2015 van de door klager geplaatste bestelling

b. mededeling van 22 september 2015 dat klagers bestelling wordt verzonden.

 

De klacht

In de bestelbevestiging maakt bol.com reclame voor haar kinderkleding door middel van de banner met de tekst “Nieuw bij bol.com. De hipste mode voor (b)engeltjes”. Klager heeft bij bol.com niet eerder kinderkleding afgenomen. Hij heeft ook bekend gemaakt geen reclame te willen ontvangen.

In de e-mail waarin bol.com meedeelt dat de bestelling wordt verzonden zijn links opgenomen naar diverse andere producten van bol.com, te weten “Boeken, Muziek, DVD, Games, Speelgoed, Baby, Wonen, Koken & tafelen, Mooi & gezond, Sieraden & Horloges, Sport & Vrije tijd, Elektronica, Computer, Tuin, Klussen, Dier, Fotoservice”.

 

Het verweer

In een eerdere beslissing, ook naar aanleiding van een klacht van klager (dossier 2015/00836), heeft de Commissie reeds geoordeeld dat de bestel- en verzendbevestiging van bol.com niet als reclame in de zin van artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) kunnen worden aangemerkt, omdat deze louter feitelijke informatie bevatten. Ook in de destijds verzonden e-mails waren respectievelijk een banner (voor de bol.com app) en een verwijzing naar alle productcategorieën van bol.com opgenomen.

Bol.com merkt in de eerste plaats op dat klager tegen de eerdere beslissing geen beroep heeft ingesteld, en nu in feite door het indienen van een nieuwe klacht alsnog een nieuwe beslissing over dezelfde klacht vraagt. Om die reden zou de klacht niet in behandeling moeten worden genomen. Subsidiair wordt aangevoerd dat de klacht moet worden afgewezen omdat klager niet heeft onderbouwd waarom de onderhavige e-mailberichten, anders dan in de eerdere beslissing, in strijd met de NRC zouden zijn. Meer subsidiair stelt bol.com zich op het standpunt dat de bestreden e-mails niet ongeoorloofd zijn. Bol.com is op grond van de wet (artikel 6:230v lid 7 BW) verplicht om een bestelbevestiging te versturen. Deze bevestiging voldoet aan alle wettelijke informatieverplichtingen. Daarnaast heeft bol.com haar bestelbevestiging – onder andere door gebruik van de kleur blauw, haar logo en inclusief een (herkenbare) banner – een eigen look en feel gegeven, waardoor haar bevestiging kan worden onderscheiden van de bevestigingen van andere ondernemingen. Dit is ook gebruikelijk. Bol.com mag zelf beslissen over de indeling van haar bestelbevestiging en is daarom gerechtigd daarin een banner op te nemen. Door op de banner te klikken komt men op de website van bol.com uit. Het staat bol.com vrij om in haar bestelbevestiging te verwijzen naar haar eigen website. Hetzelfde geldt voor de verwijzing naar het productassortiment van bol.com in haar verzendbevestiging.

 

Het oordeel van de Commissie

1. Klager maakt bezwaar tegen de toezending door bol.com van de hiervoor met a en b aangeduide e-mailberichten, omdat deze e-mails volgens klager reclame bevatten terwijl hij heeft meegedeeld dat hij geen reclame wenst te ontvangen. De Commissie gaat ervan uit dat klager bedoelt te zeggen dat bol.com heeft gehandeld in strijd met de Code reclame via e-mail 2012 (hierna: Code e-mail). Uit het verweer begrijpt de Commissie dat bol.com de klacht ook in deze zin heeft opgevat.

2. In haar uitspraak van 31 augustus 2015 (dossier 2015/00836) heeft de Commissie onder meer geoordeeld dat de toen aan de orde zijnde bestel- en verzendbevestigingen die bol.com aan klager had gezonden niet als reclame in de zin van artikel 1 NRC konden worden beschouwd, nu in die e-mails feitelijke informatie werd verstrekt over de status van klagers bestelling en de uitingen geen aanprijzend of wervend karakter hadden. Anders dan bol.com stelt, kan deze uitspraak niet zonder meer van toepassing worden verklaard op de uitingen waarop de onderhavige klacht betrekking heeft. In de eerder beoordeelde bestelbevestiging was niet de banner voor peuterkleding opgenomen waarover klager zich thans beklaagt. Voorts had klager in de voorgaande zaak niet specifiek bezwaar gemaakt tegen de in de verzendbevestiging opgenomen links naar het productassortiment van bol.com. De Commissie begrijpt dat klager zich op het standpunt stelt dat door de aanwezigheid van de banner voor peuterkleding in de bestelbevestiging en de links naar het productassortiment in de verzendbevestiging hem ongeoorloofde reclame per e-mail toegezonden is.

3. Met betrekking tot de verschillende uitingen oordeelt de Commissie als volgt.

De door bol.com aan klager gezonden e-mail van 18 september 2015 (uiting a) bestaat voor het grootste deel uit een bevestiging van de door klager geplaatste bestelling en informatie over het recht op en de mogelijkheid tot herroeping. In zoverre heeft deze e-mail geen wervend karakter en is deze niet aan te merken als reclame in de zin van artikel 1 NRC. Dit oordeel geldt niet voor de in de e-mail opgenomen banner met daarin, naast de afbeelding van enkele peuterkleertjes, de tekst “Nieuw bij bol.com. De hipste mode voor (b)engeltjes”. Deze banner bevat een specifieke aanprijzing van een nieuwe productcategorie waarop bol.com uitdrukkelijk de aandacht wil vestigen. De banner heeft een duidelijk wervend en aanprijzend karakter en gaat daarmee het kader van feitelijke informatie over de status van klagers bestelling te buiten.

4. Door het opnemen van de banner in de bestelbevestiging is sprake van toezending van (ongevraagde) reclame per e-mail aan klager. In artikel 1.3 sub a van de Code e-mail is bepaald – kort samengevat – dat reclame via e-mail in beginsel is toegestaan als de geadresseerde daartoe vooraf toestemming heeft verleend dan wel diens e-mailadres door de bestandseigenaar wordt gebruikt voor het aanbieden van eigen gelijksoortige producten of diensten en de geadresseerde geen gebruik heeft gemaakt van het recht van verzet. Klager heeft onweersproken gesteld aan bol.com te hebben meegedeeld geen reclame van haar te willen ontvangen. Gelet hierop heeft bol.com met het toezenden aan klager van de bestelbevestiging met daarin reclame gehandeld in strijd met artikel 1.3 sub a Code e-mail.

5. De Commissie volgt klager niet in zijn stelling dat de verzendbevestiging (uiting b) door de aanwezigheid van de links naar de productcategorieën van bol.com reclame bevat. Deze links vormen een algemene opsomming van de door bol.com geleverde diensten, zonder het aanprijzende karakter dat wel de hiervoor beschreven banner toekomt. Deze uiting kan naar het oordeel van de Commissie niet als reclame aangemerkt worden. Van toezending van reclame in strijd met de Code e-mail is daarom bij de verzendbevestiging geen sprake.

6. Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht toezending van de onder a) aangeduide e-mail in strijd met het bepaalde in artikel 1.3 onder a Code e-mail. Zij beveelt verweerder aan om niet meer in strijd met dit artikel te handelen. De Commissie wijst de klacht voor het overige af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken