a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2011/01215

Datum:

31-01-2012

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiecommercial voor Bol.com, waarin wordt gezegd: “De allerlaatste sinterklaascadeaus. Vóór half 10 ’s avonds besteld, morgen al in huis”.

 

De klacht

 

De mededeling “Vóór half 10 ’s avonds besteld, morgen al in huis” geldt maar voor enkele producten, de levertijd van veel producten bedraagt 5 tot 7 werkdagen. Klager vindt de televisiecommercial misleidend.

 

Het verweer

 

Bij het bestellen op de website van adverteerder wordt per product de levertijd vermeld. Voor het grootste gedeelte van de bestellingen – mits voor 21.30 uur geplaatst – is de levertijd één dag, zodat adverteerder de bestreden slogan kan voeren. Er zijn producten op adverteerders website die een langere levertijd hebben. De consument wordt hierover tijdens het bestelproces verschillende malen en voldoende duidelijk geïnformeerd.

 

Het oordeel van de Commissie

 

In de bestreden televisiecommercial wordt zonder enig voorbehoud gesteld dat producten die voor 21.30 uur zijn besteld de volgende dag worden geleverd. Als erkend is echter komen vast te staan dat op adverteerders website ook producten worden aangeboden die een langere levertijd hebben. Gelet hierop is de mededeling “Vóór half 10 ’s avonds besteld, morgen al in huis” te absoluut.

 

Gelet op het vorenstaande gaat de televisiecommercial gepaard met onjuiste informatie over een van de voornaamste kenmerken van het aangeprezen product, te weten de levering, als bedoeld in artikel 8.2 onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de geclaimde levertijd van één dag bij het bestellen van sinterklaascadeaus, waarop de commercial betrekking heeft, van doorslaggevend belang kan zijn, is de Commissie voorts van oordeel is dat de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

De Commissie acht de uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken