a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2011/00625

Datum:

01-09-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een folder die is vastgeplakt in de omroepgids van Sport1/Film 1. In de folder staan drie hokjes die men moet openkrassen. Bij drie gelijke symbolen dient men een vakje open te krassen met daarin het nummer dat men “naar 8822” dient te sms’en.

De klacht

 

Het is volkomen onduidelijk dat als men winnaar is en een sms stuurt, men dan tevens ergens lid van wordt voor € 9 per week.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie toetst de klacht aan de Reclamecode Sms-dienstverlening zoals die per 15 mei 2011 luidt. De uiting is na deze datum openbaar gemaakt.

 

Klager stelt terecht dat uit de uiting onvoldoende blijkt dat deze in feite reclame voor een abonnement op een betaalde SMS-dienst betreft. Op de voorzijde van de uiting wordt sterk de aandacht gevestigd op de promotionele actie en de prijzen die men daarbij kan winnen. De tekst dat men alleen kan winnen “Als je lid wordt van onze mobiele abonnement-club”

en dat men alleen kans heeft op het winnen van “geweldige prijzen (–) als je lid wordt van het Ringaling Mobile VIP content-netwerk”  acht de Commissie onvoldoende opvallend en ook verder in het geheel van de uiting onvoldoende informatief voor de ge­middelde consument. Elke verwijzing naar het afsluiten van een abonnement op een betaalde dienst ontbreekt. Ook op de achterzijde van de uiting overheerst de informatie over de promotionele actie en kan uit de informatie slechts indirect worden afgeleid dat men zich dient te abonneren op een betaalde SMS-dienst om te kunnen meedingen naar prijzen. Informatie over de inhoud van deze dienst ontbreekt. Tevens ontbreekt het logo als bedoeld in bijlage 3 van de Reclamecode Sms-dienstverlening. Ook hierdoor is onvoldoende duidelijk dat de reclame betrekking heeft op een betaalde SMS-abonne­ments­dienst. Op grond van het voorgaande heeft adverteerder gehandeld in strijd met de artikelen 3.1, 3.3, 3.4, 4.1 sub c en 5.1 van de Reclamecode Sms-dienstverlening.

 

De beslissing 

 

Op grond van het hierboven overwogene acht de Commissie de uiting in strijd met het bepaalde in de artikelen 3.1, 3.3, 3.4, 4.1 sub c en 5.1 van de Reclamecode Sms-dienstver­lening. De Commissie beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken