De bestreden reclame-uiting
Het betreft een e-mail van Booking.com aan klager. In de e-mail staat (voor zover relevant):
“Hi [naam klager],
Here’s a treat to make Liverpool the trip to remember.
You’ve got exclusive discounts and deals for 15 of the city’s attractions. Visit top museums, join tours and try unique activities – all for less!
Discover Liverpool attractions
Find out how it works and get answers to common questions.
Enjoy your trip!
The Booking.com team”
En:
“British Music Experience Exhibition
[…]
Prices
Adult £ 19 £ 16
Student £ 17.50 £ 14.50
Senior or Concession £ 17.50 £ 14.50
Child £ 14 £ 11”.
De klacht
Klager vindt de tekst “exclusive discounts” misleidend, omdat de “kortingsprijs” bij een van de genoemde attracties (de “British Music Experience Exhibition”) de reguliere toegangsprijs bleek te zijn.
Het verweer
Adverteerder benadrukt dat de genoemde kortingsprijzen worden aangeleverd door het museum en niet door Booking.com worden gemaakt. Het aanbod (dat aan een geselecteerde groep is gestuurd), bevat naast de toegangsprijs ook een audiotour ter waarde van £ 3,-. Voor deze audiotour hoeft niet betaald te worden als men via adverteerder boekt. Dit verklaart volgens Booking.com het prijsverschil tussen £19 en £16. Booking.com deelt mee dat zij dit vanaf nu duidelijk(er) in de uiting zal opnemen.
Het oordeel van de voorzitter
Klager voelt zich misleid omdat volgens hem in de uiting staat dat hij een korting krijgt waardoor de toegangsprijs voor een bepaalde tentoonstelling £16 bedraagt, terwijl de reguliere toegangsprijs van deze tentoonstelling (ook) £16 is.
In de uiting staat: “You’ve got exclusive discounts and deals for 15 of the city’s attractions.”
Klager is vervolgens (kennelijk nadat hij had doorgeklikt) op de pagina gekomen met een aanbieding voor de attractie “British Music Experience Exhibition”, waar onder meer staat: Adult £19 £16. Niet ter discussie staat dat de reguliere toegangsprijs van de tentoonstelling voor een volwassene £16 bedraagt.
Uit het verweer blijkt dat het (doorgestreepte) bedrag van £19 kennelijk de reguliere prijs van de tentoonstelling van £16 is, met daarbij opgeteld een audiotour ter waarde van £3. Met de actie van Booking.com betaalt men echter voor de toegang en de audiotour samen £16. Het voordeel is volgens adverteerder dat men niet hoeft te betalen voor de audiotour.
Dit verweer kan niet slagen. Met de combinatie van de tekst “exclusive discounts”, en de doorgestreepte prijzen in de uiting wordt de indruk gewekt dat de “exclusive discount” voor de betreffende tentoonstelling een korting van £3 op de toegangsprijs is. Dat men in werkelijkheid geen korting op de reguliere toegangsprijs krijgt, maar een gratis audiotour (die zonder de aanbieding volgens adverteerder £3 kost) bij het toegangskaartje krijgt, valt niet uit de uiting af te leiden. Voor de geadresseerden van de uiting die geen interesse hebben in de audiotour (die kennelijk optioneel is), bedraagt de “exclusive discount” bij deze tentoonstelling dus feitelijk £0,-.
Het verweer dat de prijzen worden aangeleverd door het museum en Booking.com niet verantwoordelijk zou zijn, treft geen doel. Het gegeven dat een museum de (kortings)prijzen aanlevert, ontslaat Booking.com niet van de verantwoordelijkheid duidelijke en correcte informatie op haar website te plaatsen.
Blijkens het voorgaande is door adverteerder geen duidelijke informatie verstrekt over het bestaan van een specifiek prijsvoordeel als bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder, voor zover nog nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.