De bestreden reclame-uiting
Het betreft de reclame-uiting (“display advertisement”) van Booking.com die op 17 augustus 2013 door klager is gezien op de website irishtimes.com. De tekst van de uiting luidt:
“Booking.com – Hotels
Over 200.000 hotels online
Save up to 75% on your reservation!
www.booking.com/Hotels”.
De klacht
De mededeling in de uiting dat tot 75% kan worden bespaard op de prijs van een hotelkamer door te boeken bij Booking.com is niet juist. Omdat Booking.com “price parity” is overeengekomen met de op haar website vermelde accommodaties, kan zij geen hotelkamers aanbieden tegen een prijs die afwijkt van de tarieven die door de accommodaties zelf worden gerekend. De uiting is misleidend.
Het verweer
Adverteerder heeft gemotiveerd verweer gevoerd. Hierop wordt – voor zover relevant voor de beslissing – in het oordeel van de voorzitter ingegaan.
Het oordeel van de voorzitter
Klager stelt dat Booking.com geen korting op de prijs van hotelkamers kan aanbieden, nu zij “price parity” is overeengekomen met de accommodaties op haar website. De voorzitter gaat ervan uit dat klager hiermee doelt op de “rate parity” als vermeld in artikel 2.2.2 van de door Booking.com gehanteerde Algemene Leveringsvoorwaarden, die met de accommodaties wordt overeengekomen. Blijkens genoemde bepaling betekent “rate parity”, kort gezegd, dat Booking.com voor dezelfde accommodaties gelijke of betere tarieven mag hanteren dan door de accommodaties zelf of door concurrenten van Booking.com worden gehanteerd. De met accommodaties overeengekomen “rate parity” belet Booking.com derhalve niet om op haar website tarieven aan te bieden die lager zijn dan de tarieven die op de websites van de betreffende accommodaties worden vermeld. Klagers klacht kan daarom niet slagen.
Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter wijst de klacht af.