a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2015/00592

Datum:

03-07-2015

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de aanbieding van een ‘double room’ in The Dolby Hotel Liverpool op adverteerders (Engelstalige) website www.booking.com. In de uiting staat, onder een icoontje met de afbeelding van een lampje:

“£59

 £55

 Today’s Value Deal”.

De tekst die verschijnt als je op het icoontje gaat staan luidt (volgens de klacht): “outstanding value for money”.

                  

De klacht

 

In de uiting wordt de prijs van £55 voor een tweepersoons kamer zonder ontbijt gepresenteerd als een kortingsprijs ten opzichte van de reguliere prijs van £59. Uit de website van The Dolby Hotel zelf blijkt echter dat £55 de standaardprijs is voor deze kamer onder dezelfde voorwaarden en op dezelfde verblijfdatum (21 april 2015). Nu van een kortingsprijs geen sprake is, acht klaagster de uiting misleidend.

 

Het verweer

 

Het verweer wordt als volgt samengevat.

 

De informatie die op de website van Booking.com wordt getoond over onder andere tarieven en beschikbaarheid van een aangesloten accommodatie is gebaseerd op de informatie die door de betreffende accommodatie via een extranet aan Booking.com wordt verstrekt. Blijkens het interne systeem van Booking.com, waarvan een uitdraai wordt overgelegd, heeft The Dolby Hotel op 7 en 8 april 2015 de betreffende tweepersoonskamer aangeboden op de website van

Booking.com voor £59. Indien dezelfde kamer onder dezelfde voorwaarden op het hetzelfde moment via de website van het hotel voor een lagere prijs dan £59 is aangeboden, had klaagster bij Booking.com een beroep kunnen doen op de Besteprijsgarantie om het verschil tussen de prijs op adverteerders website en de prijs op de website van het hotel terugbetaald te krijgen.

Het enkele feit dat een hotel via een ander kanaal een lagere prijs toont, maakt echter niet dat als gevolg daarvan de prijzen en kortingen die het hotel via de website van Booking.com ter beschikking stelt onjuist zijn.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1. De Commissie begrijpt de klacht aldus dat klaagster de uiting misleidend acht omdat daarin wordt gesuggereerd dat de prijs voor het boeken van een kamer in The Dolby Hotel via de website van Booking.com is verlaagd van £59 naar £55, terwijl volgens klaagster van een kortingsprijs geen sprake is.

 

2. De Commissie stelt voorop dat het feit dat de op de website van Booking.com opgenomen hotelinformatie gebaseerd is op door het betrokken hotel zelf verstrekte gegevens, Booking.com niet ontslaat van de verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat de informatie op haar website niet misleidend is.

 

3. Booking.com heeft echter naar het oordeel van de Commissie voldoende aannemelijk gemaakt dat de prijs waarvoor een tweepersoons kamer in The Dolby Hotel kort geleden op adverteerders website werd aangeboden £59 bedroeg. Gelet daarop betreft het in de uiting als actieprijs weergegeven tarief van £55 daadwerkelijk een korting ten opzichte van het voorheen op de website van Booking.com gehanteerde tarief. De klacht dat sprake is van een misleidende prijsvermelding door adverteerder treft daarom geen doel. Dat dezelfde kamer door het hotel zelf (op dit moment) kennelijk ook wordt aangeboden voor £55, betekent niet dat dit tarief op de website van Booking.com geen kortingsprijs betreft.

 

4. Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken