a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Status:

Dossiernr:

2016/00765

Datum:

31-10-2016

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de aanbieding op adverteerders website www.booking.com van een tweepersoonskamer in ‘The Riviera Hotel Alum Chine’ in Bournemouth. Voor een verblijf van twee nachten, met aankomstdatum 3 juli 2017, vermeldt de uiting, voor zover hier van belang:

“Price for 2 nights

 £1,404.20 ?

 £200.60

Save 86% Today! ?”

 

De klacht

Booking.com beweert een korting van 86% aan te bieden op de prijs van de hotelkamer van £1,404. De prijs van een kamer in dit hotel is echter nooit zo hoog. Bij telefonische navraag bij het hotel is aan klager meegedeeld dat er sprake is van een fout, dat de juiste prijs van de kamer £100 per nacht is en dat dit zou worden doorgegeven. Toen klager hierover contact opnam met Booking.com, werd hem gezegd dat Booking.com afgaat op wat het hotel doorgeeft. De eigen website van het hotel geeft echter iets heel anders weer. Klager vindt het misleidend dat Booking.com de indruk wekt dat de consument bij boeking “today” £800 kan besparen op de prijs van de betreffende hotelkamer.

 

Het verweer

De manier waarop de op de website genoemde kortingsprijs – automatisch – wordt berekend, wordt toegelicht als met de muis wordt bewogen over het icoontje met vraagteken dat bij de kortingsprijs staat. Deze toelichting, die ook in de FAQs staat, luidt:

“The discount is based on the third highest current price of the property for rooms with the same booking conditions in a 30-day window around your check-in date (15 days before and 15 days after check-in date; if less than 15 days are between today and the check-in date, we will use the corresponding number of days after the check-in date to result in a 30-day total). To ensure we are making a fair comparison, we always use the same reservation conditions (meal plan, cancellation policy and room type). This means that you get the same room for a lower price compared to other check-in dates at the same time of the year.”

Uit een in het verweer opgenomen grafiek blijkt, aldus adverteerder, dat het betreffende hotel voor een periode van vier weken in juni 2017 zijn prijs voor een tweepersoons kamer met factor 10 heeft verhoogd. Voor een verblijf van twee nachten met een aankomstdatum die twee weken eerder is (22 juni 2017) dan de door klager gewenste check-in datum, bedraagt de prijs van de hotelkamer voor twee nachten £2,032.

De klacht van klager is volgens adverteerder dus niet terecht.

 

Het oordeel van de Commissie

1. De vraag is of de mededeling in de uiting “Save 86% Today” misleidend omdat, zoals klager stelt, de vermelde doorgestreepte prijs van £1,404.20 voor de betreffende hotelkamer nooit door het hotel gerekend is en, volgens mededeling van het hotel aan klager, op een misverstand berust. Booking.com verwijst in haar verweer naar de op de website gegeven toelichting op de berekening van de korting. Zij stelt zich op het standpunt dat de door het hotel gerekende prijs van de hotelkamer in de periode voorafgaand aan de incheckdatum van klager daadwerkelijk heel hoog is, zodat het geadverteerde kortingspercentage en de prijs waarop dat percentage is gebaseerd, juist zijn.

2. Het is de Commissie bekend dat Booking.com de op haar website opgenomen hotelinformatie baseert op door het betrokken hotel zelf verstrekte gegevens. Dit gegeven ontslaat Booking.com echter niet van de verantwoordelijkheid correcte informatie op haar website te vermelden. Voor de Commissie is onvoldoende aannemelijk gemaakt dat in de bestreden uiting sprake is van correcte informatie. Zij overweegt daartoe als volgt.

3. In de uiting wordt een tweepersoonskamer, exclusief ontbijt, met 86% korting aangeboden voor £200.60, uitgaande van een doorgestreepte prijs van £1,404.20. Blijkens de toelichting onder het informatie-icoontje betreft deze prijs van £1.404.20 de op twee-na-hoogste huidige prijs van het hotel voor kamers met dezelfde reserveringsvoorwaarden in een periode van 30 dagen rondom de incheckdatum van 3 juli 2017. Adverteerder wijst in haar verweer op de prijs van £2,032 die voor dezelfde hotelkamer wordt gerekend op 22 juni 2017.

4. Naar het oordeel van de Commissie bestaat er echter reden om te twijfelen aan de juistheid van de exorbitante verhoging van de kamerprijs in de periode voorafgaand aan de aankomstdatum van klager, 3 juli 2017. In de eerste plaats heeft het hotel tegenover klager meegedeeld dat sprake is van een fout en dat de juiste prijs voor twee nachten in werkelijkheid £200 bedraagt, welke prijs overeenkomt met het als kortingsprijs gepresenteerde tarief op de website van Booking.com. Daarnaast ligt voor de hand dat sprake is van een onjuiste – door het hotel doorgegeven – oorspronkelijke prijs, nu in de boekingsmodule van Booking.com voor dezelfde tweepersoons kamer, met dezelfde reserveringsvoorwaarden en daarenboven inclusief ontbijt, een oorspronkelijke prijs wordt genoemd van £268.60. Niet valt te verklaren waarom voor dezelfde kamer met meer faciliteiten, namelijk inclusief ontbijt, een veel lagere prijs zou gelden dan voor de met 86% korting aangeprezen hotelkamer.

5. Op grond van het voorgaande had bij Booking.com gerede twijfel moeten zijn gerezen over de juistheid van de door het hotel doorgegeven prijs en had zij op grond daarvan navraag moeten doen bij het hotel. Nu Booking.com dit niet heeft gedaan, en op haar website een kamer in het betreffende hotel heeft aangeprezen met 86% korting, gaat de Commissie ervan uit dat Booking.com heeft geadverteerd met een prijsvoordeel waarvan in werkelijkheid geen sprake is. De uiting gaat daarom gepaard met onjuiste informatie ten aanzien van het prijsvoordeel als bedoeld in de aanhef en onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie – een boeking via Booking.com – te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en om die reden oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

6. Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken