a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Status:

Dossiernr:

2017/00584

Datum:

04-09-2017

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de aanbieding op www.booking.com van accommodatie Belstead Brook Muthu Hotel, waarbij op een foto van de accommodatie de tekst “Breakfast included” was te zien.

 

De klacht

Klager stelt, samengevat, dat hij op de openingspagina met informatie over het hotel zag dat ontbijt inbegrepen was. Klager heeft mede op grond van deze informatie een kamer bij het hotel geboekt. Gedurende zijn verblijf bleek echter dat bij de gekozen kamer toch een aanvullend bedrag voor ontbijt verschuldigd is. Klager heeft daarna geconstateerd dat er op de website www.booking.com bij de accommodatie een keuze gemaakt kan worden tussen kamers met- en zonder ontbijt. Klager is van mening dat de uiting misleidend is.

 

Het verweer

Adverteerder verwijst in zijn verweer naar een eerdere uitspraak van de voorzitter met dossiernummer 2017/000355. Volgens adverteerder werd de vermelding “Breakfast included” bij wijze van “experiment” bij de uiting getoond en is deze inmiddels verwijderd.

 

Het oordeel van de voorzitter
1)  De voorzitter constateert dat op een foto van het onderhavige hotel duidelijk zichtbaar de tekst “Breakfast included” staat. Door deze mededeling, geplaatst op een algemeen gedeelte met informatie over het hotel, zal de gemiddelde consument verwachten dat, bij het boeken van accommodatie, ontbijt is inbegrepen. Dat men vervolgens bij het boeken kennelijk de keuze heeft tussen een kamer waar niets over ontbijt wordt gezegd en een kamer waarbij staat “Breakfast included”, neemt niet weg dat de uiting op dit punt onduidelijk moet worden geacht. Adverteerder heeft derhalve de gemiddelde consument op onduidelijke wijze geïnformeerd over de voornaamste kenmerken van de accommodatie als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat deze consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

2) In de uitspraak waarnaar adverteerder in zijn verweer verwijst achtte de voorzitter de vermelding “Breakfast included”, waarbij het ontbijt slechts bij enkele kamers inbegrepen was, in strijd met de NRC maar heeft destijds een aanbeveling achterwege gelaten. Nu deze wijze van adverteren echter is herhaald, is de voorzitter van mening dat een aanbeveling om niet meer op dergelijke wijze reclame te maken op zijn plaats is.

  

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 8.2 aanhef en onder b en artikel 7 van de NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken