a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Status:

Dossiernr:

2018/00138

Datum:

27-03-2018

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op de website www.booking.com waar kamers worden aangeboden in het hotel/appartementencomplex Mantra Ettalong Beach, Ettalong, Australië. Bij het door klaagster geselecteerde kamertype (een “One bedroom suite”) staat:

“1 room for
£1,784

Jackpot! You got a great rate!

Check in:

Thu 4 Oct 2018

Check-out:

Sat 20 Oct 2018

I’ll reserve 

No booking or creditcard fees!

Key features:

FREE cancellation before 23:59 on 19 September 2018”.

Geheel onderaan de uiting staat onder het kopje “The fine print”(“de kleine lettertjes”) onder meer: “Please note that there is a 1.10% charge when you pay with a Mastercard credit card.

Please note that there is a 1.25% charge when you pay with a Visa credit card

Please note that there is a 3.35% charge when you pay with an American Express or JB card.

Please note that there is a 3.50% charge when you pay with a Diners Club credit card.”

 

De klacht

Klaagster maakt bezwaar tegen de uiting omdat bovenin de uiting staat dat er geen credit card toeslag hoeft te worden betaald, terwijl uit “The fine print” (onderaan de pagina) blijkt dat deze toeslag wel moet worden betaald. Klaagster stelt dat de mededeling dat geen creditcard toeslag hoefde te worden betaald haar ertoe bracht om via de website van adverteerder te boeken.  

 

Het verweer

Adverteerder heeft meegedeeld dat na onderzoek is gebleken dat er bij deze uiting “iets is misgegaan”, en dat de uiting zal worden aangepast.

 

Het oordeel van de voorzitter

In de uiting wordt een kamer aangeboden waar in hetzelfde tekstblok als de voornaamste reserveringsgegevens (prijs en data) wordt vermeld: “No booking or credit card fees!”. Hiermee wordt onmiskenbaar de indruk gewekt dat er bij betaling met een creditcard, geen toeslag voor de creditcard hoeft te worden betaald en wordt dit als voordeel gepresenteerd. In werkelijkheid moet men echter wel een toeslag betalen wanneer men met een creditcard afrekent, zo blijkt uit de tekst onderaan de uiting, onder het kopje “The fine print”. Deze mededeling is pas leesbaar wanneer men helemaal naar beneden scrollt. Daar staat hoe hoog de toeslag per type credit card is. Door deze tegenstrijdige mededelingen wordt de consument op het verkeerde been gezet. Wanneer hij of zij bovenaan de uiting leest dat er geen credit card fee verschuldigd is, zal hij of zij niet verwachten geheel onderaan de pagina het tegenovergestelde staat, namelijk dat voor betalingen met een creditcard wel een toeslag verschuldigd is (en hoe hoog deze toeslag is, afhankelijk van het type cerditcard).

Blijkens het voorgaande is onjuiste en tegenstrijdige informatie verstrekt over de voordelen van de door adverteerder aangeboden kamer als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij of zij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Dat adverteerder in algemene bewoordingen heeft toegezegd de uiting aan te passen, maakt dit oordeel niet anders.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken