a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Status:

Dossiernr:

2019/00273/A

Datum:

24-07-2019

Uitspraak:

VT zonder aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een kaart waarin onder meer staat: “€40 terug op je onvergetelijke reis met Booking.com”. In de uiting staat een link die men dient te gebruiken om het bedrag retour te ontvangen. Als voorwaarde wordt in de uiting genoemd dat men voor 3 juni 2019 voor minimaal € 120,- dient te boeken.

 

Samenvatting van de klacht

Klager heeft een reis geboekt met Booking.com waarbij hij aan alle voorwaarden in de uiting voldeed om € 40,- terug te ontvangen. Adverteerder weigert echter € 40,- terug te betalen omdat klager een zogenaamde ‘Booking Basic reservering’ heeft gemaakt. Klager was niet bekend met de voorwaarde dat het niet een dergelijke boeking mocht zijn. Dit staat namelijk niet in de uiting en er wordt ook niet naar aanvullende voorwaarden verwezen.

 

Samenvatting van de reactie van adverteerder

Er doet zich helaas een leemte voor in de voorwaarden en in het promotiemateriaal van adverteerder. Adverteerder zal voortaan in beide vermelden dat ‘Booking Basic kamers’ niet meedoen met de actie. Deze kamers zullen ook niet meer via de link op de vouchers geboekt kunnen worden. Adverteerder heeft aan klager € 40,- vergoed omdat hij gelijk heeft.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  Niet in geschil is dat in de uiting ten onrechte de informatie ontbreekt dat de actie niet geldt voor ‘Booking Basic kamers’. Hierdoor is sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

2)  Adverteerder heeft de fout erkend en voldoende aannemelijk gemaakt dat zij maatregelen heeft genomen om herhaling te voorkomen. Gelet hierop zal de voorzitter gebruik maken van zijn bevoegdheid als bedoeld in artikel 12 lid 5 van het Reglement van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep, zodat een aanbeveling achterwege blijft en volstaan wordt met te oordelen als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken