a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2019/00453

Datum:

06-08-2019

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op Booking.com, betreffende NH Ciudad de Santander.

Daarin staat onder “Facilities” en “General” onder meer: “Air conditioning”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

In de uiting is niet vermeld dat men de air conditioning in de kamers buiten de zomer uitzet. Als een kamer aan een drukke straat ligt, is het openen van het raam niet bevorderlijk voor een goede nachtrust. Het lijkt hier te gaan om een algemeen probleem in hotels in Groot Brittanië en elders in Europa. Door de onderhavige misleidende reclame is het erg moeilijk om een hotel te vinden waar de gasten controle hebben over de kamertemperatuur, aldus klager.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

In de reclame staat dat het hotel/de hotelkamers over air conditioning beschikt/beschikken, en dit was duidelijk het geval. Het feit dat gasten geen volledige controle hebben over de air conditioning in het hotel is gebruikelijk en betekent niet dat de reclame misleidend is. In deze uiting wordt immers niet gesproken over zodanige controle. Verder is de air conditioning werkend en wordt deze aangezet in de zomer.

Ten slotte heeft klager de reviews betreffende het onderhavige hotel op de website van adverteerder kunnen lezen. In sommige reviews staat duidelijk dat het gedurende het zomerseizoen warm kan zijn (in de de kamers). Als klager een aantal van deze reviews had gelezen, zou hij hebben geweten dat dit een gebruikelijk probleem betreft.

       

Het oordeel van de voorzitter  

In de uiting staat dat één van de faciliteiten van het hotel NH Ciudad de Santander “air conditioning” is. Niet is gesteld of gebleken dat deze faciliteit in het hotel ontbreekt.

Uit hetgeen beide partijen hebben gesteld, begrijpt de voorzitter dat gasten geen (volledige) controle hebben over de air conditioning en dat deze alleen in de zomer wordt aangezet. Naar het oordeel van de voorzitter ligt in de enkele vermelding “air conditioning”, als één van de faciliteiten, nog niet de suggestie besloten dat de hotelgast zelf kan bepalen wanneer de air conditioning in werking wordt gesteld. Verder acht de voorzitter het feit dat de air conditioning alleen in de zomer wordt aangezet, niet zo essentieel, dat dit uitdrukkelijk in de uiting had moeten worden vermeld.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De voorzitter wijst de klacht af.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken