De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op de homepage van www.hotelpaal8.nl. In een tekstblok op de homepage staat:
“Boek direct bij ons en ontvang 10% korting
Vul hier je e-mailadres in en ontvang direct de promocode
E-mailadres
[…]
Versturen”.
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
Klager wilde een kamer boeken in Hotel Paal 8 voor de periode 4-7 oktober 2019. Op Booking.com vond hij een aanbod voor € 503,-. Op de website van adverteerder zelf, hotelpaal8.nl, zag hij dat hij 10% korting kon krijgen, mits hij de kamer direct bij het hotel boekte. Klager heeft vervolgens contact opgenomen met het hotel en kreeg een aanbod van € 502,50. Klager vindt dat geen 10% korting. Hij was er van uit gegaan dat hij 10% korting zou krijgen op de prijs die de alternatieve internetboekingssite, in dit geval Booking.com, hem bood.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
Klager heeft telefonisch contact opgenomen met Hotel Paal 8. De receptioniste heeft klager toen uitgelegd dat men een korting van 10% krijgt als men de promocode invult. Dit gebeurt online. Tevens is aan klager
uitgelegd dat de korting niet geldig is voor “non-refundable tarieven”(tarieven die gelden voor het geval de gast direct betaalt en niet kosteloos kan annuleren) en actie-tarieven.
Klager heeft zich online aangemeld en toen weer telefonisch contact opgenomen, en meegedeeld dat hij (toch) de korting over het non-refundable tarief wilde. Uiteindelijk is aan klager een extra korting gegeven van 15% op het geldende logies-ontbijttarief, wat neerkomt op het non-refundable tarief met een extra 5% korting.
Het oordeel van de Commissie
Klager maakt bezwaar tegen de uiting omdat hij verwachtte dat hij 10% korting zou ontvangen op de prijs die een internetboekingssite, in dit geval Booking.com, voor de overnachtingen aanbiedt (€ 503,-).
Deze klacht kan niet slagen.
In de uiting staat “Boek direct bij ons en ontvang 10% korting”. Het ligt voor de hand dat met deze mededeling bedoeld wordt dat men met de “promocode” 10% korting ontvangt op de reguliere kamerprijs die het hotel zelf hanteert. De gemiddelde consument zal dit ook zo begrijpen en niet, zoals klager kennelijk begrijpt, verwachten dat de korting betrekking heeft op het tarief van een (of meer) andere internet-boekingssite(s), zoals bijvoorbeeld Booking.com.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.