a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2020/00037

Datum:

31-03-2020

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een e-mail van Booking.com gericht aan klaagster. De titel van de e-mail luidt: “Rebecca, nog maar 3 dagen te gaan – krijg tot 450 sjekels terug!”
Verder staat er in de e-mail, voor zover hier van belang:
“Je hebt 3 dagen over om jouw beloning te claimen
Hi Rebecca,
Het viel ons op dat jouw reisbeloning binnenkort zal vervallen. Boek daarom voor 25 juni 2019 om 10% terug te krijgen (tot 450 sjekels) na jouw verblijf. Verspil jouw reistegoeden niet!”

De samenvatting van de klacht

Klaagster maakt bezwaar tegen de reclame-uiting omdat deze de indruk wekt dat zij reisbeloningen had ontvangen, dan wel had opgebouwd, die nog niet gebruikt waren en op het punt stonden om te verlopen. Een paar dagen voor de ontvangst van de e-mail had klaagster enkele hotels geboekt via de website van adverteerder maar toen zag zij niets over deze beloningen. Toen klaagster vervolgens aan adverteerder vroeg om de reisbeloningen toe te passen op haar eerdere boekingen, zei adverteerder dat deze korting niet met terugwerkende kracht toepasbaar was. Klaagster vindt de uiting verwarrend en voelt zich misleid.

Het verweer

Het betreft een promotieaanbieding die adverteerder verstuurt ter aansporing van het maken van een nieuwe boeking. Adverteerder geeft haar klanten 10% “cashback” bij een volgende boeking. Drie dagen voordat de aanbieding verloopt, verstuurt adverteerder een herinneringsmail naar de klant. Adverteerder zal voortaan het woord “promotie” gebruiken in plaats van “beloning”.

Het oordeel van de voorzitter

In de uiting wordt geadverteerd met een (reis)beloning die binnen drie dagen zal verlopen en die daarom binnen deze termijn moet worden geclaimd. Uit de totale uiting blijkt voldoende duidelijk dat men deze ‘beloning’ dient te claimen door tijdig een nieuwe boeking te maken. In de uiting wordt klaagster immers aangespoord vóór een bepaalde datum te boeken teneinde ‘verspilling’ van het ‘tegoed’ te voorkomen. Daarbij ligt het naar het oordeel van de voorzitter niet voor de hand dat men een ‘beloning’ of een ‘tegoed’, dat men naar aanleiding van een eerdere boeking ontvangt, op die eerdere boeking in mindering kan brengen.
Dat in feite geen sprake is van een tegoed maar van een promotiekorting en adverteerder in de toekomst het woord ‘promotie’ zal gebruiken, geeft verder geen aanleiding de uiting misleidend te achten. De boodschap van de uiting, zoals die door de gemiddelde consument zal worden begrepen, is immers juist: men ontvangt bij een volgende boeking binnen de in de uiting genoemde termijn een daadwerkelijk voordeel. Of men dit kwalificeert als het opnemen van een tegoed dan wel het inwisselen van een beloning of een promotiekorting, doet verder niet ter zake. Op grond van het voorgaande beslist de voorzitter als volgt.

De beslissing van de voorzitter
 

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken