De bestreden reclame-uiting
Het betreft een op 27 oktober 2020 aan klager verzonden e-mail van Booking.com, voor zover daarin staat:
“Get 10% back (up to £90) in travel credit on your next stay
458VW8ZX2C
Expires on 29 October 2020”
[….]
“Your reward code
458VW8ZX2C
Minimum spend is £45. Book before 29 October 2020.
Offer of 10% back with a maximum value of £90. FAQs”
De klacht
Klager ontving op 27 oktober 2020 een nieuwsbrief met een aanbod van 10% korting op alle boekingen. In het begin van de nieuwsbrief staat dat het aanbod op 29 oktober 2020 afloopt. Verderop in de e-mail staat dat voor 29 oktober 2020 geboekt moet worden. Klager acht het misleidend dat de uiting aan het begin een bepaalde indruk wekt die later verandert.
Het verweer
Volgens adverteerder is geen sprake van misleiding. De bestreden uiting maakt duidelijk dat het aanbod geldig is voor een bepaalde tijdsperiode en gebruik moet worden gemaakt van een unieke code, welke twee dagen geldig is.
Het oordeel van de voorzitter
In de bestreden uiting wordt een aanbod gedaan, op grond waarvan klager een deel van het voor de boeking verschuldigde bedrag achteraf als reistegoed terugontvangt. Aan deze actie is de voorwaarde verbonden dat men voor 29 oktober 2020 boekt. Deze termijn van twee dagen is weliswaar kort, maar blijkt wel duidelijk uit de uiting, de voorwaarde wordt immers direct onder het aanbod vermeld. Naar het oordeel van de voorzitter is van misleiding dan ook geen sprake. Nu de klacht niet kan slagen, beslist de voorzitter als volgt.
De beslissing
De voorzitter wijst de klacht af.