a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Status:

Dossiernr:

2021/00334

Datum:

20-09-2021

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een aanprijzing van het Hotel VH Premier AS Tirana op de website Booking.com, waarin staat dat het hotel een (binnen-)zwembad, wellness centrum en fitnessruimte heeft.

 

De klacht

Klager was in het hotel en constateerde dat hij, in tegenstelling tot wat de advertentie op Booking.com vermeldt, geen gebruik kon maken van het zwembad, wellness centrum en fitnessruimte. Er zou zelfs helemaal geen zwembad zijn. Klager vindt de uiting op Booking.com misleidend: er staat dat het hotel (wel) een zwembad heeft, en wanneer je op booking.com het filter “zwembad” gebruikt (zodat alleen hotels met een zwembad zouden moeten worden getoond), komt dit hotel naar boven als beste keus voor Tirana.

 

Het verweer

De informatie over de hotels komt van de hotels zelf, adverteerder biedt de hotels een platform om te adverteren. Booking controleert deze informatie niet en kan niet garanderen dat alle informatie juist is. Ook acht zij zichzelf niet verantwoordelijk voor eventuele onjuiste informatie of prijzen. Wanneer blijkt dat de informatie niet klopt, neemt Booking.com contact op met het betreffende hotel om te vragen of zij de informatie zo snel mogelijk aanpassen. Adverteerder heeft de reservering van klager van klager niet kunnen terugvinden in het systeem. Wel is er contact geweest tussen het hotel en klager, waarin klager meedeelt dat er geen zwembad, wellness of fitnessruimte was toen hij in het hotel verbleef. Het hotel heeft klager toen geantwoord dat er vanwege een verbouwing geen gebruik kon worden gemaakt van het zwembad en de spa, maar dat de fitnessruimte gewoon open is. Booking.com heeft het hotel gevraagd de informatie op haar website aan te passen.

 

Het oordeel van de voorzitter

1. Voor zover het verweer van Booking.com kan worden begrepen dat zij vindt dat niet zij, maar de hotels die op haar website adverteren verantwoordelijk zijn voor de bestreden uiting, volstaat de Commissie met te verwijzen naar eerdere beslissingen waarin over soortgelijke verweren van verweerder is geoordeeld, waaronder dossiers 2011/01186, 2013/00852 en 2014/00251. Daarin is geoordeeld dat de diensten van verweerder wezenlijk verder strekken dan enkel een advertentieplatform te zijn waarop derden accommodaties beschikbaar maken voor reservering en waarop consumenten een reservering kunnen maken bij de accommodatie van hun keuze. De handelsactiviteiten van Booking.com blijven niet beperkt tot het enkele doorgeleiden van informatie van derden. Verweerder verricht op basis van die informatie een zelfstandige handelsprak­tijk. Dit brengt mee dat verweerder (mede) verantwoordelijk is voor de informatie die op haar website wordt getoond.

2. Op de website van Booking.com wordt het hotel aangeprezen met onder meer een zwembad, wellness centrum en fitnessruimte. Bij de afbeeldingen van het hotel zijn een fitnessruimte en wellnessruimte te zien, en in de tekst staat in de opsomming onder het kopje “activities and entertainment” (pag. 6 van de bijlage) onder andere “Fitness centre”; “Spa and wellness centre”; “indoor pool” en “indoor pool (all year)”. Onder het kopje “most popular facilities” (pag.7 van de bijlage) staat (bovenaan): “1 swimming pool”. Bij nog verder doorscrollen staat nog tweemaal het zwembad genoemd (pag. 15 en 18 van de bijlage) waarbij de omschrijving luidt: “Indoor swimming pool; All pools free of charge; open all year; all ages welcome”.

3. Klager bestrijdt dat het hotel deze faciliteiten heeft. Booking.com heeft in haar verweer van 30 juli 2021 meegedeeld dat het zwembad en wellness centrum momenteel worden verbouwd, maar dat de fitnessruimte wel open is. Uit deze mededeling valt af te leiden dat ten tijde van de boeking en het bezoek van klager geen gebruik kon worden gemaakt van het zwembad en wellness centrum, terwijl deze faciliteiten wel in de aanprijzing werden gebruikt. Hierdoor is sprake van onjuiste informatie in de zin van artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC en beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken