a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Status:

Dossiernr:

2022/00061

Datum:

15-02-2022

Uitspraak:

VT zonder aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de website van Booking.com, voor zover daarop de accommodatie “Four Seasons Guest House” in Canterbury werd aangeboden met onder meer de volgende mededelingen:
“Four Seasons Bed and Breakfast features accommodation with free Wifi and free private parking.” en “Breakfast info – Continental, Full English/Irish”.

 

Samenvatting van de klacht (vertaald uit het Engels)

Op de website staat dat de accommodatie een “Bed and Breakfast” is en tevens de volgende informatie: “Breakfast info – Continental, Full English/Irish”. Sinds maart 2020 biedt de accommodatie echter geen ontbijt meer aan. De informatie over het ontbijt is om die reden onjuist.

 

Samenvatting van de reactie van verweerder (vertaald uit het Engels)

De tekst op de website van verweerder is gebaseerd op de informatie die accommodaties verstrekken. De accommodaties zijn hiervoor verantwoordelijk. Verweerder controleert die informatie niet. Wel neemt zij maatregelen als bepaalde informatie onjuist blijkt te zijn. Verweerder stelt verder voorop dat, als ontbijt in dit geval zou zijn inbegrepen, dit uit de informatie op de website had gebleken. Verweerder verwijst in verband met het laatste als voorbeeld naar een andere uiting waarin onder meer staat: “breakfast included”. De door klager geboekte accommodatie is van het type ‘Bed and Breakfast’. Als gevolg van de maatregelen wegens COVID-19 biedt de accommodatie momenteel geen ontbijt aan. De accommodatie heeft naar aanleiding van de klacht inmiddels alle informatie die verwijst naar het ontbijt uit de beschrijving van de accommodatie verwijderd, zodat de uiting is geactualiseerd.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  Klager heeft onweersproken gesteld dat tijdens zijn verblijf in de accommodatie geen ontbijt werd geserveerd, en dat deze situatie al langere tijd bestond. De aanduiding van de accommodatie als een “Bed and Breakfast” en de omschrijving van het ontbijt in de uiting wekken daardoor verkeerde verwachtingen bij de gemiddelde consument. Deze mededelingen suggereren immers dat er ontbijt wordt geserveerd. Verweerder heeft verklaard dat de door klager genoemde mededelingen inmiddels zijn aangepast, en wel in deze zin dat de accommodatie niet langer als een Bed and Breakfast wordt aangeboden, terwijl de omschrijving van het ontbijt uit de informatie over de accommodatie is verwijderd. De voorzitter heeft ambtshalve geconstateerd dat deze stelling juist is.

2)  Blijkens het voorgaande is geen juiste informatie verstrekt over de uitvoering, een van de belangrijkste kenmerken als bedoeld onder b van artikel 8.2 Nederlandse Reclame Code (NRC). Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Nu is gebleken dat de uiting inmiddels aan de gewijzigde situatie is aangepast, zal de voorzitter gebruik maken van de bevoegdheid als bedoeld in artikel 12 lid 5 van het Reglement van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep, zodat een aanbeveling achterwege blijft en volstaan wordt met te oordelen als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter

Op grond van hetgeen hierboven) is vermeld, acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken