a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0070

Datum:

15-03-2007

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de televisiereclame van CanalDigitaal B.V., waarin het volgende wordt gezegd:
“Als je het beste uit de televisie wilt halen, let dan nu even op.
Met Canal Digitaal heb je altijd de satelliet bij de hand, met het mooiste beeld, direct van de bron.
Het mooiste beeld
De meeste zenders
De laagste prijs
www.canaldigitaal.nl”
Een deel van deze tekst verschijnt ook in beeld.

De klacht

Adverteerder levert niet het beste beeld. Digitale televisie via de kabel is kwalitatief beter. De beeldkwaliteit kan wel heel goed zijn, maar deze is niet de beste.

Het verweer

Onafhankelijke testen, waaronder een onderzoek van de Consumentenbond uit 2005, wijzen uit dat satelliettelevisie de beste beeldkwaliteit levert. Adverteerder levert haar klanten de beste beeldkwaliteit, in ieder geval één van de beste voor televisie. Voorts is “mooiste” een subjectief oordeel. In de gebezige mededeling is tevens sprake van in de reclame gebruikelijke overdrijving. De gemiddelde consument zal de slogan niet letterlijk nemen. Tot slot stelt adverteerder dat de consument in de winkel zelf kan bekijken welke beeld hij het mooist vindt.

De mondelinge toelichting

Mr. Herrebout handhaaft hetgeen hij reeds schriftelijk tegen de klacht heeft aangevoerd. Desgevraagd deelt mr. Herrebout mee dat de Consumentenbond ook in 2006 onderzoek heeft gedaan betreffende satelliettelevisie. Dit onderzoek betrof echter de capaciteit en niet de kwaliteit van de verschillende aanbieders. Uit dit onderzoek kwam adverteerder niet als beste uit de bus, maar capaciteit heeft op dit moment geen invloed op de beeldkwaliteit, aldus mr. Herrebout.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie stelt allereerst vast dat in de uiting met betrekking tot de beeldkwaliteit wordt gezegd: “het mooiste beeld”. De kwalificatie “beste” komt in de uiting niet voor.

In de Consumentengids van januari 2005 is het resultaat gepubliceerd van een onderzoek betreffende digitale televisie. Daarin wordt met betrekking tot de kwaliteit van adverteerders satelliettelevisie gezegd “Uitstekend mits goede schotelopstelling”.
Gelet op vorenstaande beoordeling in combinatie met het feit dat de kwalificatie “mooiste” een subjectief oordeel is, is de Commissie van oordeel dat niet kan worden geoordeeld dat de gebezigde mededeling misleidend is.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken