a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

detailhandel (supermarkt etc.)

Dossiernr:

2015/00028

Datum:

02-02-2015

Uitspraak:

VT (zonder opleggen aanbeveling)

Product/dienst:

detailhandel (supermarkt etc.)

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de website www.drankdozijn.nl voor zover op deze website staat: “Laagste prijs Vergelijken is niet nodig”.

De klacht

Klager stelt, samengevat, dat hij op www.tastingcollection.com het product Highland park ambassadorschoice 70cl kon bestellen voor € 45,96 (inclusief verzendkosten), terwijl dit product bij adverteerder € 53,90 (inclusief verzendkosten) kost. Ook op www.drankgigant.nl is het product goedkoper dan bij adverteerder, te weten € 49,45 (inclusief verzendkosten). Klager acht de reclame-uiting op grond van het voorgaande misleidend. Adverteerder heeft niet de laagste prijs en vergelijken is dus wel zinvol.

Het verweer

Adverteerder heeft haar website naar aanleiding van de klacht aangepast. Wel stelt adverteerder dat zij over de gehele breedte van het assortiment de goedkoopste is. Dit is geconstateerd door onafhankelijke prijsvergelijkers zoals de Consumentenbond en Drankvinder.nl. Voorts heeft de klacht betrekking op een aanbieding van een concurrent nu er een van-voor prijs wordt genoemd.

Het oordeel van de voorzitter

1) Niet in geschil is dat adverteerder met betrekking tot het product dat klager noemt niet de goedkoopste is, zodat de mededeling “Laagste prijs Vergelijken is niet nodig” te absoluut is. Hierdoor is geen juiste informatie verstrekt over het bestaan van een specifiek prijsvoordeel als bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Dat adverteerder, naar zij gemotiveerd stelt, in de meeste gevallen wel de laagste prijs heeft en in dit geval blijkbaar bovendien sprake is van een actieprijs van een concurrent, doet aan het voorgaande niet af en leidt derhalve niet tot een ander oordeel.

2) Adverteerder heeft naar aanleiding van de klacht haar website aangepast en maakt geen gebruik meer van de bestreden mededeling. Om die reden zal de voorzitter gebruik maken van zijn bevoegdheid als bedoeld in artikel 12 lid 5 van het Reglement van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep en een aanbeveling achterwege laten.

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken