a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2020/00471

Datum:

16-11-2020

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de volgende teksten op de (subpagina van de) website van KPN, shop.kpn.nl/mobiel/sim-only/:

 “Het 5G-netwerk van KPN

5G is de 5e generatie mobiel internet. En de opvolger van 4G. Eén van de grootste verbeteringen is de lage latency, of in het Nederlands een snelle reactietijd. Met 5G kunnen we straks met meer mensen tegelijk nóg sneller en soepeler muziek downloaden, films streamen en cloud gamen via onze mobiele telefoons. Zelfs op drukke plekken, zoals in stadions of op festivals.

Let op: de 5G-frequentie die hogere snelheden mogelijk maakt is pas in 2022 beschikbaar voor Nederlandse telecomaanbieders. Vanaf dan kun jij ook genieten van de hoge internetsnelheid van 5G.

[…]”,

en

“Bekijk de 4G-dekkingsgraad

Klaar voor 5G

5G is beschikbaar in Nederland en jouw Sim Only is er klaar voor. Zo kun jij nog sneller, veiliger en betrouwbaarder internetten.

Lees meer over 5G”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.
Klager maakt bezwaar tegen de uiting omdat daarin staat dat je gratis 5G krijgt, dat 5G beschikbaar is in Nederland en dat dat je beschikking hebt over sneller internet. Elders op de website staat de frequentie voor 5G pas vanaf 2022 beschikbaar is. Er is dus nog geen 5G, maar KPN doet alsof dat er wel is.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Volgens adverteerder heeft klager de website verkeerd geïnterpreteerd. KPN beschikt wel over frequenties die relevant zijn voor het aanbieden van 5G. KPN heeft die verkregen bij de zogenoemde Nederlandse Multibandveiling die op 29 juni 2020 is gestart.

Na de verwerving van deze frequenties is het mogelijk om -vanwege minder vertraging in het netwerk- met meer mensen tegelijk sneller en soepeler muziek te downloaden. Dit statement doet niets af aan de mededeling dat er nog een frequentieveiling zal plaatsvinden die met name betekenisvol zal zijn voor de internetsnelheid die KN kan leveren (in plaats van de verbetering van de reactiesnelheid  zoals bij de huidige veiling).

KPN merkt op dat het begrip 5G geen vastomlijnd begrip is. Omdat de Reclame Code Commissie uitgaat van het begrip van de gemiddelde consument verwijst zij naar een nieuwsbericht uit mei 2020 afkomstig van de Consumentenbond over (de beschikbaarheid van) 5G. Daarin staat onder meer: Vodafone biedt vanaf eind april 5G internet in een deel van Nederland. KPN en T-Mobile hebben aangegeven 5G internet aan te bieden als de eerste frequentieveiling heeft plaatsgevonden. In eerste instantie merk je weinig verschil in snelheid. Providers zullen de  vrijgekomen frequenties vooral gebruiken voor het verbeteren van hun 4G netwerk. In 2022 vindt de tweede 5G-frequentieveiling plaats. Daarna volgt het 5G-netwerk waarmee je op veel plekken supersnel kunt internetten.

KPN volgt de stelling van klager dat een klant zou betalen voor iets dat er helemaal niet is. Immers de klant krijgt met 5G wel degelijk een beter netwerk tot zijn beschikking. KPN heeft samen met de andere aanbieders ruim 1,23 miljard geïnvesteerd om de relevante frequentie te verwerven. Het standpunt van klager is daardoor te kort door bocht.

 

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter begrijpt de klacht zo, dat klager de verschillende teksten op de website innerlijk tegenstrijdig en daarmee misleidend acht, omdat er volgens hem eerst 5G aangeboden wordt, en vervolgens wordt meegedeeld dat de frequenties voor 5G pas in 2022 geveild worden.

Deze klacht slaagt niet. De voorzitter overweegt hiertoe het volgende:

In de uiting staat onder het kopje het netwerk van KPN:

“Eén van de grootste verbeteringen is de lage latency, of in het Nederlands een snelle reactietijd. Hetgeen vervolgens uitgelegd wordt: Met 5G kunnen we straks met meer mensen tegelijk nóg sneller en soepeler muziek downloaden, films streamen en cloud gamen via onze mobiele telefoons. Zelfs op drukke plekken, zoals in stadions of op festivals.”

Uit deze tekst volgt dat het voordeel van de frequentie is dat men met meer mensen tegelijk kan streamen, waar dat voorheen op plekken met veel mensen tot problemen kon leiden.

Op de website staat tevens: Let op: de 5G-frequentie die hogere snelheden mogelijk maakt is pas in 2022 beschikbaar voor Nederlandse telecomaanbieders. Vanaf dan kun jij ook genieten van de hoge internetsnelheid van 5G. Uit deze tekst volgt dat de frequentie die zorgt voor een hogere snelheid, in 2022 geveild zal worden.

De gemiddelde consument wordt op basis van de verstrekte informatie niet op het verkeerde been gezet voor wat betreft hetgeen hij krijgt op het gebied van 5G als hij een sim-only abonnement aanschaft, te weten: op dit moment een lage latency en in 2022 een hogere internetsnelheid.

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

  

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken