a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0574

Datum:

22-11-2007

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de volgende uitingen van B&N, the Party Company:
a. een flyer en een poster voor de “Vrouw Vriendelijke Vrijdag” en
b. een reclamebord van Corona Extra met verschillende Corona-aanbiedingen.

De klacht

Ad a.
De Vrouw Vriendelijke Vrijdag houdt in dat vrouwen iedere vrijdag de hele avond gratis alcohol kunnen drinken.
Naar aanleiding van een vergelijkbare aanprijzing heeft de Commissie adverteerder op 19 september 2005 (dossier 05.0353) aanbevolen niet meer op deze wijze reclame te maken. Onlangs bleek nog steeds geadverteerd te worden met de Vrouw Vriendelijke Vrijdag en dus met gratis drank. De uitingen zijn om die reden in strijd met de artikelen 1 en 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA).

Ad b.
Het aanprijzen van 2, 6 of 10 Corona’s tegelijk, om respectievelijk een sleutelhanger, een mini-parasol of Corona-slippers te krijgen, getuigt niet van de nodige terughoudendheid en stimuleert overmatige consumptie.
Klager verzoekt de Commissie thans om een strengere sanctie op te leggen.

Het verweer

Er wordt, anders dan in 2005, niet langer reclame gemaakt voor “free drinks”. “Vrouwvriendelijk” suggereert niet dat dames gratis drank zouden krijgen. Met gezamenlijke acties (veiligheid, gimmicks en op vrouwen gericht entertainment) wordt getracht vrouwelijke gasten naar het uitgaansgebied te trekken. Van strijd met de artikelen 1 en 20 RVA is geen sprake.

Het oordeel van de Commissie

Met betrekking tot de verschillende uitingen heeft de Commissie het volgende overwogen.

Ad a.
In de uitingen wordt niet gesteld of gesuggereerd dat vrouwen vrijdag gratis alcohol kunnen drinken. Om die reden wijst de Commissie de onderhavige klacht af.

Ad b.
Doel van het in het vooruitzicht stellen van de geschenken is dat men meer (2, 6 of 10) Corona’s tegelijk zal gaan bestellen. Een dergelijk aanbod mist de in artikel 1 RVA voorgeschreven terughoudendheid. Nu, naar het oordeel van de Commissie, door dit aanbod overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie van alcohol wordt gestimuleerd, acht zij de uiting in strijd met artikel 1 RVA.

De beslissing

De onder b bedoelde uiting acht de Commissie in strijd met artikel 1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken en zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.


Regeling:

artikel 1 RvA

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken