Omschrijving:Het betreft een reclamefolder van Dirk van den Broek, waarin onder meer het “nieuwste boek” van Sonja Bakker wordt aangeboden voor “17.95”, met de mededeling “Elders 21.95 (doorgestreept)”. |
De klachtDe uiting is misleidend en in strijd met artikel 14 aanhef en onder a en c van de Nederlandse reclame Code (NRC) omdat het boek in iedere boekwinkel €17.95 kost. Er is dus geen voordeel. |
Het verweerAdverteerder betreurt het dat de uiting in strijd is met de NRC. De oorzaak is hierin gelegen dat adverteerder nog weinig ervaring heeft met de verkoop van boeken en dat hij zich terzake onvoldoende heeft laten informeren. Adverteerder zal herhaling voorkomen. |
Het oordeel van de Commissie Adverteerder heeft niet weersproken dat de prijs van het betreffende boek elders ook € 17.95 bedraagt zodat het boek – in tegenstelling tot hetgeen in de uiting wordt gesuggereerd – bij adverteerder niet goedkoper is dan bij de boekhandel. Om die reden is de uiting misleidend. Aangezien in de uiting de prijs van het boek wordt vergeleken met een onjuiste “elders” geldende hogere prijs, terwijl het boek in werkelijkheid elders niet duurder is, is de uiting tevens in strijd met artikel 14 aanhef en onder a en c NRC. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met de artikelen 7 en 14 aanhef en onder a en c van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikelen 7 en 14 aanhef en onder a en c NRC |