a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0383

Datum:

24-09-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een televisiecommercial van Uniconsult (Dirk van de Broek), die begint met de woorden “welkom bij tillen of getild worden”. In de commercial is rechts in beeld een zichtbaar volle rode boodschappentas te zien met het opschrift “Dirk”. Later verschijnt links in beeld een blauwgekleurde boodschappentas van hetzelfde formaat zonder opdruk. Deze tas lijkt niet of aanzienlijk minder gevuld dan de rode tas. De voice-over zegt dat de blauwe tas betrekking heeft op “een willekeurige supermarkt bij u in de buurt”. De voice-over zegt vervolgens: “dit is tillen”. In de commercial is te zien hoe een persoon twee handen nodig heeft om de blijkbaar zeer zware tas met het opschrift Dirk op te tillen. Daarna zegt de voice-over: “En dit is getild worden.”, waarbij de blauwe tas moeiteloos met één hand wordt opgetild.

De klacht

De televisiecommercial is uiterst suggestief ten opzichte van Albert Heijn, omdat de onderliggende boodschap is dat Albert Heijn aanzienlijk duurder is dan adverteerder.

Het oordeel van de Commissie

In de commercial wordt Albert Heijn niet met zoveel woorden genoemd als de winkel van de producten waarmee de blauwe tas (kennelijk) voor een deel is gevuld. In de commercial wordt slechts gezegd dat de blauwe tas betrekking heeft op een “willekeurige supermarkt bij u in de buurt”. Deze woorden verwijzen naar het oordeel van de Commissie niet uitdrukkelijk of impliciet naar Albert Heijn. Hetzelfde geldt voor de in de commercial getoonde boodschappentas van de “willekeurige supermarkt”. Deze tas is egaal blauw en heeft geen opdruk. Niet gesteld of gebleken is dat Albert Heijn dergelijke boodschappentassen aan haar klanten verstrekt. De blauwe tas kan daarom niet als een uitdrukkelijke verwijzing naar Albert Heijn worden beschouwd. Evenmin kan, uitgaande van de vermoedelijke verwachting van de normaal geïnformeerde en redelijk omzichtige en oplettende gemiddelde consument, worden gezegd dat de blauwe tas door de consument als een impliciete verwijzing naar Albert Heijn zal worden opgevat.

Blijkens het voorgaande is geen sprake is van een vergelijking die specifiek op Albert Heijn betrekking heeft. Derhalve mist de klacht feitelijke grondslag.

De beslissing


De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken