De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting in een reclamefolder. Daarin zijn 4 kortingsbonnen opgenomen.
In één bon staat onder meer:
“op alle
geuren vanaf 50 ml
25%
kerst
korting*
Korting geldt vanaf de adviesprijs en alleen tegen inlevering van de kortingsbon. Geldig t/m 31 december 2014”.
Bovenvermelde asterisk verwijst naar de mededeling onderaan de bewuste pagina, waarvan een deel luidt:
“Een aantal merken is uitgesloten van korting (www.douglas.nl/uitgeslotenvankorting). 25 % korting op alle geuren & geursets vanaf 50 ml geldt alleen op eau de parfum, eau de toilette, parfum en eau de cologne en is online geldig op een beperkt assortiment, zie voor de geuren die online deelnemen aan de kortingsactie www.douglas.nl/geuractie”.
In een andere bon staat onder meer:
“op alle
geursets vanaf 50 ml
25%
kerst
korting*
Korting geldt vanaf de adviesprijs en alleen tegen inlevering van de kortingsbon. Geldig t/m 31 december 2014”.
Bovenvermelde asterisk verwijst naar dezelfde mededeling onderaan de bewuste pagina, waarvan hierboven een deel is weergegeven.
De klacht
De klacht kan als volgt worden samengevat.
Op de kortingsbon is sprake van een “kerstkorting*” van “25%” op “alle geuren vanaf 50 ml” respectievelijk op “alle geursets”.
De bon bevat geen verwijzing naar beperkingen op deze aanbieding, maar in de winkel werd aan klagers echtgenote meegedeeld dat een bepaalde set van Michael Kors volgens “de kleine lettertjes” niet onder de aanbieding viel. Thuis gekomen, constateerde klagers echtgenote dat in de folder wordt verwezen naar de website van adverteerder, om na te gaan wat wel en niet onder de aanbieding valt.
Klager kan zich niet vinden in het idee dat men op de website dient na te gaan wat er met de niet mis te verstane mededeling “25% op alle geuren vanaf 50 ml” wordt bedoeld. Er zijn nog steeds mensen die niet vertrouwd zijn met internet.
Het verweer
Het verweer kan als volgt worden samengevat.
Onderaan de bestreden uiting is vermeld dat een aantal merken is uitgesloten van de korting. Ook is een internetadres vermeld, teneinde na te gaan om welke merken het hier gaat. Een klant die onverhoopt niet beschikt over internet, kan bij de klantenservice of winkels informeren naar de bewuste merken.
Adverteerder meent dat de voorwaarden afdoende zijn gecommuniceerd.
Het oordeel van de Commissie
In twee van de uiting deel uitmakende kortingsbonnen is sprake van een “kerstkorting*” van “25%” op “alle geuren vanaf 50 ml” respectievelijk op “alle geursets”.
Deze mededeling valt niet te verenigen met de toelichting (onderaan de uiting) op de asterisk, inhoudende onder meer dat “een aantal merken is uitgesloten van korting”. In zoverre gaat de uiting gepaard met onjuiste informatie ten aanzien van het bestaan van een specifiek prijsvoordeel als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Ten slotte overweegt de Commissie nog dat een verwijzing naar internet voor nadere informatie in reclame niet ongebruikelijk en op zich zelf niet ontoelaatbaar is, maar dat de verwijzing naar www.douglas.nl/uitgeslotenvankorting in de onderhavige reclame bovenstaand oordeel niet anders maakt. Doordat enerzijds wordt gesproken over “alle geuren” en “alle geursets”, en anderzijds wordt gewezen op een uitsluiting van een aantal merken, kan bij de gemiddelde consument gemakkelijk verwarring ontstaan.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.