a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Gemotoriseerd) vervoer

Dossiernr:

2010/00320

Datum:

30-06-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Overige

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een geadresseerde mailing van adverteerder, bestaande uit een envelop en een aan klager persoonlijk gericht offerte.

 

Op de offerte staat naast de afbeelding van een zwarte, vijfdeurs Peugeot 207:

‘UW OFFERTE:

Peugeot 207 X-Line 1.4 VT i 16v        € 15.945,-

Radio/cd-speler met mp3,

airco, cruise control                            € 1,-          

Totaal                                                  € 15.946,-

 

Extra hoge inruil voor 

uw Peugeot 87-SN-NZ                   -/-  € 9.250

 

U betaalt voor een nieuwe

Peugeot 207 slechts                           € 6.695,-‘.

 

Hieronder staat onder meer:

‘Niet geldig voor geïmporteerde auto’s of in combinatie met andere acties’.

‘Getoonde afbeeldingen kunnen afwijken van de werkelijkheid’.

 

Op de envelop staat onder meer:

‘Prijzen zijn inclusief. bpm, btw en leges. Excl. 895,- afleverkosten’.

 

De klacht

 

Klager is ingegaan op het aanbod van adverteerder inzake de Peugeot 207. Klager is er van uit gegaan dat de bijbetaling na inruil van zijn huidige auto slechts € 6.695,- zou bedragen. De bijbetaling werd in eerste instantie € 7.950,-, vanwege een door klager bestelde trekhaak, met welke kosten hij bekend was, maar ook omdat de afleverkosten exclusief afleveringskosten bleken te zijn en klager bovendien extra moest betalen voor de uitvoering in zwart en 5-deurs. Klager merkt op dat de Peugeot 207 in deze uitvoering in de mailing was afgebeeld. Vervolgens is klager gebleken dat hij in totaal € 8.400,- moest bijbetalen omdat de auto bleek te zijn ingevoerd. Klager was niet bekend met deze meerkosten. In het aanbod wordt op geen enkele wijze verwezen naar de ‘kleine letters’. Klager vindt de reclame dan ook misleidend.

 

Het verweer

 

De uiting bevat een disclaimer waarin de voorwaarden, de restricties en overige noodzakelijke informatie wordt vermeld. Dat geen gebruik is gemaakt van een asterix om naar de voorwaarden te verwijzen, komt doordat deze voorwaarden betrekking hebben betrekking op een aantal offertes en niet alleen op het aanbod met de Peugeot 207. In de voorwaarden staat onder meer dat getoonde modellen kunnen afwijken van de werkelijkheid en dat de genoemde bedragen exclusief afleverkosten zijn. Ook vermeldt de disclaimer dat de aanbieding niet geldig is ten aanzien van de inruil van geïmporteerde auto’s, terwijl klager een geïmporteerde auto heeft ingeruild. Adverteerder meent dat het hem niet kan worden verweten dat de disclaimer niet wordt gelezen. 

 

Het oordeel van de Commissie

 

1) Indien in een advertentie een product wordt aan­ge­prezen en die aanprijzing vergezeld gaat van een afbeelding van een product, dan dient die illu­stratie volstrekt hetzelfde product weer te geven als hetgeen in de aanduiding wordt geadver­teerd, zoals bepaald in de Algemene Aanbe­ve­lingen, sub i van de Neder­landse Reclame Code (NRC).

Nu klager onweersproken heeft gesteld dat de Peugeot 207 die is afgebeeld in de folder in de uitvoering ‘zwart’ en ‘vijfdeurs’ niet de uitvoering betreft die voor € 6.695,- wordt aangeboden, is door adverteerder in strijd ge­handeld met voornoemde bepaling. Dit impliceert tevens dat adverteerder geen juiste informatie heeft verstrekt over een van de voornaamste kenmerken van het product als bedoeld onder b van artikel 8.2 NRC, te weten de uitvoering.

 

2) Voor zover de Commissie de klacht aldus begrijpt dat uit de uiting niet blijkt dat er een meerprijs moet worden betaald in verband met afleverkosten en dat er een voorbehoud geldt ten aanzien van geïmporteerde auto’s merkt zij het volgende op. De uiting bestaat uit een envelop en een offerte. De voorzijde van de envelop verwijst naar de offerte/actie. Op de achterzijde van de envelop staan – voor zover hier relevant –

de adresgegevens van klager en, in kleine letters onderaan, diverse voorwaarden waaronder het bepaalde ‘Prijzen zijn inclusief. bpm, btw en leges. Excl. 895,- afleverkosten’. De Commissie is van oordeel dat de gemiddelde consument deze voorwaarde, gelet op de plaats van vermelding in relatie tot het concrete aanbod dat pas in de bijgaande offerte wordt gedaan, niet als zodanig zal opvatten dat deze specifiek betrekking heeft op het aanbod met de Peugeot 207. Temeer daar in de offerte niet wordt verwezen naar de (actie-)voorwaarden op de envelop. Verder is de Commissie van oordeel dat uit de mededeling ‘Niet geldig voor geïmporteerde auto’s of in combinatie met andere acties’ onvoldoende duidelijk blijkt dat de actie geïmporteerde auto’s van klanten uitsluit en bijvoorbeeld niet betrekking heeft op door adverteerder geïmporteerde auto’s. Blijkens het voorgaande is geen duidelijke informatie verstrekt over de voornaamste kenmerken van het product als bedoeld onder b van artikel 8.2 NRC.

 

3) Op grond van het voorgaande is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij niet had genomen, indien hij juist zou zijn geïnformeerd. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de  zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken